Mistä laulusta on lause : "Voi pikku aasi, miettees sun mä arvaan, käyt tahtiin harvaan, tie pitkä on." Kuka laulaa? Millä levyllä? Kiitokset!!

Kysytty

Mistä laulusta on lause : "Voi pikku aasi, miettees sun mä arvaan, käyt tahtiin harvaan, tie pitkä on."
Kuka laulaa? Millä levyllä?

Kiitokset!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisdiskografia Violan mukaan laulu on italialaisen Nino Olivieron sävellys O ciucciariello, suomeksi Pieni aasi. Mainitsemanne tekstirivi löytyy siitä. Toinen Viola-tietokannassa laulusta mainittu tekstirivi kuuluu "Takkuinen aasi matkalla jostain..".

Pienen aasin levyttivät Sirpa Säde (oik. Kullberg) ja Ossi Malisen orkesteri vuonna 1958. Se julkaistiin sekä single-levyllä että savikiekolla. Uudempia levytyksiä tai cd-versiota laulusta ei ole julkaistu. Italiankielisiä esityksiä laulusta löytää Youtubesta.

Suomennoksen tekijäksi on ilmoitettu Merja, joka on yksi Saukin eli Sauvo Puhtilan lukuisista salanimistä.

10 ääntä

Kommentit

Mistähän löytyisi "Pienen aasin" suomenkieliset sanat kokonaan ?

Kuten tuossa ensimmäisessä vastauksessa on todettu, suomennoksen ainoa tunnettu julkaisu on tämä Sirpa Säteen levytys vuodelta 1958. Sen pääsee kuuntelemaan Kansalliskirjaston musiikkikirjaston kuunteluhuoneeseen Helsingissä ja siinä yhteydessä on mahdollisuus kirjoittaa sanat ylös vanhanaikaisella tavalla. -

Todenäköisesti laulun suomennosteksti on olemassa myös jossain Sauvo Puhtilan arkistoissa. Kokonaan eri asia sitten on, kuka ryhtyy 86-vuotiasta Puhtilaa tämän takia vaivaamaan. Ehkä kannattaisi kysyä Suomen Jazz Pop Arkistosta, onko heillä Puhtilan yhteystietoja tai mahdollisesti jo häneltä saatuja arkistoja hallussaan (info@jazzpoparkisto.net).

Eihän se voi noin hankalaa olla! Levytetyn laulun sanat.. vai onko takkuinen aasiparka jo kaikkien unohtama?

Aasi on löytynyt ! Ei ihan helposti, mutta on löytynyt.
Kiitokset kirjastoille ja varsinkin Ruokolahden kirjastolle josta tietoa löytyy enemmän kuin "googlesta".