Mistä laulusta on kysymys kun yhdessä kohdassa sanat menevät näin "mitkäs sill on jalassa, jalassa, jalassa"?

Kysytty

Mistä laulusta on kysymys kun yhdessä kohdassa sanat menevät näin "mitkäs sill on jalassa, jalassa, jalassa, vanhat tuohivirsut vaan, virsut vaan...". Jos mahdollista niin saisinko sanat kokonaisuudessaan ja myös laulun nimi ja onko mahdollisesti joku kansanlaulu tai joku muu sellainen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on kansanlaulu, joka tunnetaan nimellä Mamma se lähti torille. Lauluun liittyy myös leikki.  Laulusta on erilaisia versioita. Se muunnelma, jossa kysytään, että "mitkä sillä on jalassa" ja vastataan, että "vanhat tuohivirsut vaan", löytyy ainakin nuottijulkaisusta Soiva kansanlaulukirja koko perheelle : 35 suomalaista kansanlaulua (2017).

Teos näyttää kuuluvan lähikirjastonne kokoelmiin, mutta on tällä hetkellä lainassa.

Soiva kansanlaulukirja koko perheelle : 35 suomalaista kansanlaulua (2017)

http://www.kirjastovirma.fi/haukipudas/rontynen/leikit

https://piki.verkkokirjasto.fi/web/arena/welcome