Mistä lastenkirjasta mahtaa olla kyse? Siinä poika harmittelee, kun joutuu iltaisin menemään nukkumaan, vaikka epäilee öisin tapahtuvan kaikkea jännää. Pojan…

Kysytty

Mistä lastenkirjasta mahtaa olla kyse? Siinä poika harmittelee, kun joutuu iltaisin menemään nukkumaan, vaikka epäilee öisin tapahtuvan kaikkea jännää. Pojan isä sitten lupaa viedä pojan kaupungille yöllä, ja he viettävät yön seuraten öisen kaupungin elämää. Kirjaa olen lukenut 80-luvulla, eli ainakin niin vanha opus on kyseessä.

Samassa kirjassa saattoi olla myös mummeli, joka niin ikään lähti öisin liikenteeseen, koska halusi piirtää salaa liidulla katuun ja rakennuksiin. Olen yhdistänyt tämän muistikuvan samaan kirjaan, koska tapahtumapaikkana öinen kaupunki ei liene tavattoman yleinen tuon ajan kirjoille. Mikäli tämä liitumummeli onkin eri kirjasta, kiinnostaa kovasti myös, mistä kirjasta siinä voisi olla kyse. Muistamani kirja tai kirjat ovat kuvitettu piirroksin, ja hatara käsitykseni on, että saattaisi olla kyse alunperin ruotsalaisesta teoksesta tai teoksista. Kiitän lämpimästi vastauksestanne jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu

Öisen kaupungin elämästä kertova lastenkirja saattaisi olla Anna Carin Eureliuksen kirjoittama ja Monika Lindin kuvittama Lasse on yötä ulkona (WSOY, 1975). Tässä tosin Lassen vie kaupungille hänen äitinsä - isä jää kotiin nukkumaan pikkusiskon ja perheen Pahus-koiran kanssa.

Liitumummeli lienee hiippaillut kysyjän muistikuviin Kay Pollakin kertomasta ja Birgitta Steenin kuvittamasta kirjasta Kaupunki, josta tuli maailmankuulu (Kirjalito, 1977). Tarinan päähenkilö on Olli-poika, joka ryhtyy elävöittämään kaupungin harmaita seiniä piirroksin kadulta löytämällään liidulla. Ollin esimerkin innoittamana kaupungista löytyy muitakin, joilla on "kova halu piirtää ja maalata kaikenlaista kaikkeen mahdolliseen". Yksi näistä on muori, josta on erityisen hauskaa piirustaa possuja, ja hän juoksee yöllä ympäri kaupunkia etsimässä sopivia paikkoja possunkuville.

3 ääntä

Kommentit

Ihan mieletön juttu, kiitos vastauksesta! Nämä kirjat tosiaankin ovat ne, mitä hain! ”Kaupunki, josta tuli maailmankuulu” on rakkaimpia muistojani lapsuudesta, mutta nimi oli täysin hukassa. Itseänikin alkoi epäilyttää, että kyseessä olisivat eri kirjat, koska muistikuvissani kuvitukset olivat erilaiset, ja näinhän sitten tosiaan olikin.