Mistä lähtien Poliisi on Espoossa majoittunut nykyiseen toimitaloonsa?

Kysytty

Mistä lähtien Poliisi on Espoossa majoittunut nykyiseen toimitaloonsa. Luin jostain 10 vuotta sitten että kyseessä oli alunperin Instrumentarium Oy:. rakennus ja jollain kaupunginvaltuutetulla oli suhteita sinne päin ja siksi Poliisi sitten sai uudet toimitilat Espoossa.
Käsittääkseni Poliisi toimi naapuritalossa Tietotehdas Oy:n talossa 200 metriä lännempänä.
Lisäksi 1980-luvulla Tapiolassa, nykyisessä OP pankin talossa toimi Poliisiasema.
1960 Kauklahdessa, Kauniaisten kaupungintalon vieressä vanhassa keltaisessa talossa ja Leppävaarassa, missä nykyään on kehä 1:n tunnelin suu, tien itäreunalla, oli Poliisitalo, sieltä lähtivät mm. Bodomin murhien (5.6.1969) ensimmäiset Poliisipartiot surmapaikalle.
Minä aikoina nämä kaikki, nykyinen ja edelliset Poliisitalot toimivat ympäri Espoota ja Kauniaisia? Nyt en tarkoita Otaniemen Poliisiopistoa.

Vastaus

Vastattu

Kilon pääpoliisisasemasta kerrotaan näin: "Nykyinen rakennus on rakennettu useissa vaiheissa 1960-luvun ja 1990-luvun välillä, ja poliisi on toiminut rakennuksessa vuodesta 1994 asti. " Senaattikiinteistöt 30.10.2020 Samassa jutussa kerrotaan poliisitalon alkavasta peruskorjauksesta.

Pekka Laine kertoo Aamupostin jutussa hieman lisää Espoon poliisin historiasta. Kauppakeskus Villan alle jäänyt poliisitalo toimi 1955-1989. Aamuposti 3.5.2020

Kenties Espoon kaupunginmuseosta löytyisi asiantuntija muiden toimipisteiden historialle. kaupunginmuseo@espoo.fi

0 ääntä

Kommentit

Minä vuosian Poliisitalo oli viereisessä (2011-2012 puretussa) Tietotehtaan talossa, hotellin takana sitten? Entä milloin Leppävaaran Poliisiasemalla toiminta päätyi?