Mistä lähtien kisoissa voittaneet urheilijat ovat alkaneet kantamaan lippua selässään urheilusuorituksen jälkeen? Entäpä mitaliseremonioissa "puremaan" mitalin…

Kysytty

Mistä lähtien kisoissa voittaneet urheilijat ovat alkaneet kantamaan lippua selässään urheilusuorituksen jälkeen? Entäpä mitaliseremonioissa "puremaan" mitalin reunaa kuvia varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkoja vastauksia kysymyksiisi on vaikea antaa, mutta Suomen Urheilukirjastosta kerrottiin, että käyttäytyminen kilpakentillä on muuttunut vapaammaksi viimeisimmän 20 vuoden aikana. Sitä ennen toimittiin muodollisemmin esim. lippujen käsittelyn suhteen eikä kuvaajille poseerauskaan ollut niin yleistä. Mainittakoon kuitenkin eräs varhainen poikkeus lipun käsittelyssä: Jo vuonna 1920 Antwerpenin Olympialaisten maratonin voittaja Hannes Kolehmainen piti harteillaan Suomen lippua. Linkki Kolehmaisen kuvaan ohessa:

http://www.urheilumuseo.fi/Default.aspx?tabid=3390