Mistä kirjoista saisin tietoa Pohjois-Irlannista? Sen tapahtumista 30 viimeisen vuoden ajalta? Poliittiset ja uskonnolliset kysymykset, jotka ovat johtaneet…

Kysytty

Mistä kirjoista saisin tietoa Pohjois-Irlannista?
Sen tapahtumista 30 viimeisen vuoden ajalta? Poliittiset ja uskonnolliset kysymykset, jotka ovat johtaneet alueen vaikeuksiin. Varsinkin Derryn tapahtumat kiinnostavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomeksi teoksia ei löydy kovinkaan monta. Jo lukemasi teoksen Johan von Bondsdorff, Pohjois-Irlanti lisäksi pääkaupunkiseudun yhteisestä kirjastojärjestelmästä löytyvät mm. seuraavat suomenkieliset Pohjois-Irlantia käsittelevät teokset:

Kriisikattilat ja uskonnot maailmanpolitiikassa / [toimittanut Päivi Heino, Harri Westermarck]
Helsingin yliopiston vapaan sivistystyön toimikunta, 2001 sekä Nortamo, Simopekka; Leppymättömät Otava, 1991.(Pohjois-irlanti molemmissa vain yksi käsiteltävä alue)

Pohjois-Irlantia käsittelevät teokset saat esille HelMetistä, kun valitset sanahaun ja kirjoitat hakulaatikkoon sanat: pohjois-irlanti and not kaunokirjallisuus. Valitse aineisto-pudotusvalikosta vaihtoehto kirjat ja hae.

Seuraavassa teoksessa käsitellään myös Derryn aluetta:
Kuusisto-Arponen, Anna-Kaisa; Our places, their spaces : urban territoriality in the Northern Irish conflict / Anna-Kaisa Kuusisto-Arponen. Tampere University Press, 2003.
Teos on luettavissa myös pdf-muodossa: http://acta.uta.fi/pdf/951-44-5619-X.pdf

Hyvä keino on käyttää artikkelitietokanta Aleksia kirjastossa. Tosin lehdet, joissa artikkelit ovat, joutuu metsästämään erikseen. Hakulausekkeella pohjois-irlanti ja konfliktit löytyi 38 suomenkielistä viitettä.

On mahdollista, että Helsingin yliopiston kirjastosta löytyy vielä jotain näiden lisäksi. Yliopiston Helka-tietokantaa voi käyttää kirjastoissa.