Mistä kirjoista löytyisi asiaa kiinalaisesta moksaus-tekniikasta, miten tehdään yms.?

Kysytty

Mistä kirjoista löytyisi asiaa kiinalaisesta moksaus-tekniikasta, miten tehdään yms.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Moksausta käsitellään esimerkiksi sellaisissa teoksissa kuin Katja Peiposen Elinvoimaa : vaihtoehtoisen lääketieteen terapioita, Marja Hiltusen Kiinalainen lääketiede : terveyttä ja tasapainoa, Stephen Gascoignen Kiinalainen tie terveyteen ja Suuri vaihtoehtoisten hoitojen kirja.

Moksibustio eli moksakäsittely on ikivanha kiinalainen hoitomuoto. Se on lämpöärsytysmenetelmä, jossa moksaa (kiinalaisen pujon kuivattuja lehtiä) poltetaan iholla, sen lähellä tai akupunktioneulojen päässä. Moksalla on lämmittäviä ja energisoivia ominaisuuksia ja sitä käytetään tietyissä pisteissä nostamaan energiaa ja lievittämään kipua. Moksakäsittelyn uskotaan stimuloivan tiettyjä elimistön toimintoja, mm. verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Se myös laajentaa verisuonia.

Moksahoitaminen on osa perinteistä akupunktio-oppia. Siinä akupisteitä lämmitetään kuivatulla, hitaasti palavalla pujolla. Hoitoa voidaan soveltaa monin tavoin. Moksan polttaminen esimerkiksi inkivääriviipaleen päällä lisää sen lämmittävää vaikutusta: moksan kuumuus kulkee inkiväärin läpi hoidettavaan pisteeseen. Moksan polttaminen neulan päässä ohjaa lämmittävää energiaa suoraan pisteeseen. Moksasikari antaa kuumuutta pisteeseen, jonka yllä sitä poltetaan. Moksalaatikko kuumentaa laajemman alueen, ja sitä käytetään alaselkäkipuihin ja kivuliaisiin kuukautisiin.

Muita moksibustio-aiheisia lähteitä:
Annukka Laaksonen, Voimaa kosketuksesta. - Kotilääkäri 1994:3, s. 42-44
Marja Perttula, Apua itämailta. - Voi hyvin 1997:4, s.60-64
Tutta Runeberg, Kädet tietävät. - Kotilääkäri 1998:4, s. 44-47

0 ääntä

Kommentit

Kuinka terveellistä on päivittäinen moksaus sikaripuikolla? Savunmuodostus on voimakasta ja pistävä haju saa silmät valumaan ja yskityttämään. Moksausta jatkuvasti 2-3 kertaa päivässä, puolesta tunnista yli tuntiin.