Mistä kirjoista löytäisin suhteellisen laajoja kuvauksia anglikaanisen kirkon alkuajoista?

Kysytty

Mistä kirjoista löytäisin suhteellisen laajoja kuvauksia anglikaanisen kirkon alkuajoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin laajoja kuvauksia anglikaanisen kirkon alkuajoista ei suomen kielellä tunnu löytyvän. Jonkin verran aihetta käsittelevät esim. GASCOIGNE, Bamber: Kristikunnan historia (ss.168-173; Weilin+Göös 1978) sekä ALNAES, Karsten: Euroopan historia. Herääminen: 1300-1600 (Otava 2004). Myös suuret yleishistorian kirjasarjat tietenkin käsittelevät aikakautta, mutta yleensä melko pinnalliseen sävyyn. Nämä teokset ovat saatavilla Helmet-kirjastoissa. Perusteellisempaa ja syvempää tietoa aiheesta löytyy Helsingin yliopiston kirjaston kokoelmista, sekä pääkirjastosta että opiskelijakirjastosta. Tämä aineisto on kuitenkin lähes tulkoon yksinomaan englanninkielistä, esim. ELTON, G.R.: Reformation Europe 1517-1559 (1990); FENWICK, John: The Free Church of England: introduction to an Anglican tradition (2004); FOSTER, Andrew: The Church of England 1570-1640 (1994); JONES, Norman Leslie: The English Reformation (2002); MACCULLOUGH, Diarmaid: Reformation: Europe's house divided 1490-1700 (2003); Reformation to revolution: politics and religion in early modern England (1995). Ohessa linkit HYK:in yhteystietoihin ja Helka-hakuun:
http://www.helsinki.fi/helka/
http://www.lib.helsinki.fi/ .