Mistä kirjasta voisin löytää tietoja armeijassa/sodassa olleista sotilaista ja heidän moraalikäsityksistään?

Kysytty

Mistä kirjasta voisin löytää tietoja armeijassa/sodassa olleista sotilaista ja heidän moraalikäsityksistään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei käy ilmi haluatko tietoa sotilaiden moraalista koskien Suomen sotia, tai esim. II maailmansotaa tai yleisesti sodan ja sotilaiden moraalista. Ainut viite, joka löytyi käytettävissämme olevista tietokannoista sanoilla sotilaat ja moraali oli Olli Harisen kirjoittama artikkeli: Moraali, joukon kiinteys ja pienryhmät sotilassosiologian haasteena - erään taistelukuvauksen analyysi. Sotilasaikakauslehti, 1998, n:o 6-7, s.26-30.

Sanalla sotahistoria pääakaupunkiseudun kirjastojen Plussa-tietokannasta (http://www.libplussa.fi) tulee satoja viitteitä, jotka ovat etupäässä sodassa olleiden henkilöiden muistelmia. Kirjastoissa on käytössä Aleksi-viitetietokanta (tietoa lehtiartikkeleista), josta löytyy sanoilla sotahistoria, sota ja Bosnia, sota ja Lähi-itä, sotarikokset jne. erilaisia viitteitä, joita sinun olisi syytä käydä itse katsomassa ja arvioimassa lähimmässä kirjastossasi.

Poimin hakutuloksistani joitakin artikkeleita ja kirjoja, joista saattaa olla hyötyä, mutta kehoittaisin sinua lisäksi menemään kirjastoon, jossa paikan päällä voit tarkentaa aihettasi ja arvioida itse aiheeseen liittyviä teoksia.

Kallioniemi, Jouni: Suomalaiset isänmaan asialla / Vähäheikkilän kustannus, 1997. // Kansakunta sodassa 1-3// Lähteenmäki, Maria: Jänkäjääkäreitä ja parakkipiikoja--lappilaisten sotakokemuksia 1939-1945, Suomen historiallinen seura, Helsinki, 1999// Muutosten vuosisata 5--II maailmansota, WSOY, Porvoo, 1994// Meri, Veijo: Suurta olla pieni kansa : itsenäinen Suomi 1920-1940 //Montanelli, Indro: Sankareiden sota : Suomi 1939-40// Niin tuli sota maahan! : sotien ja sotalaitoksen vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan / toimittaja: Jari Niemelä, 1995// Persson, Anders Suomen sodan unohdetut sankarit, Otava, 1988// Rajala, Pertti: Muistatko 40-luvun?, [Helsinki], 1992// Ries, Tomas
Luja tahto : Suomen puolustaminen, Suomen Mies, 1989// Suomi taistelee uskonnon, kodin ja isänmaan puolesta, Osa I-II, Suomen kirja, Helsinki, 1940// Talvisota / toim.: Pertti Pesonen ja Keijo Immonen ; kirj.: Erkki Airas...[et al.]. - Hki : Kirjayhtymä, 1989// Astikainen, Arto: Talvisodan rauha pelasti Suomen, HS 24.10.1999// Ahosniemi, Arno: Viime hetken rauha (Lasse Laakson vaitöskirja "Todellisuus ja harhat" Kannaksen taistelut ja suomalaisten joukkojen atila talvisodan lopussa 1940), Yliopisto 1999, n:o 16, s.26-27//Laitila, Teuvo: Raiskaus sodankäynnin välineenä Bosniassa, Savon sanomat (SS), 1996-07-19 // Tervahauta, Risto: Bosnian sota - sota terveyttä vastaan , Suomen lääkärilehti, 1994 , n:o 31, 3213-3219 // Niemi, Kaius: Totuus Kosovosta alkaa paljastua, Helsingin sanomat (HS), 1999-10-10 // Horelli, Mika: Korean joukkomurha kummittelee USA:n armeijalle (Ajassa), Suomen kuvalehti, 1999, n:o 43, s. 16//Raunio, Ari: Partisaanien toiminta Suomessa oli poikkeavaa, Kaleva , 1999-02-04//