Mistä kirjasta löytäisin tietoa 50-luvun tekstiileistä ja huonekaluista. Minkälaiset kuosit olivat muodissa, mitä värisävyjä tekstiileissä käytettiin...yms.

Kysytty

Mistä kirjasta löytäisin tietoa 50-luvun tekstiileistä ja huonekaluista. Minkälaiset kuosit olivat muodissa, mitä värisävyjä tekstiileissä käytettiin...yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavissa kirjoissa on kerrottu 1950-luvun sisustuksesta ja huonekaluista. Joissakin on paljon muutakin 50-luvun historiasta.

Sankaruus ja arki : suomen 50-luvun miljöö : building Finland in the 1950s = Heroism and the everyday.
Helsinki : Suomen rakennustaiteen museo, 1994

Hagelstam, Wenzel
Uusi antiikkikirja 1900-1980.
Helsinki : Wsoy, 2003

Bingham, Neil
Retrotyyli : uutta ja vanhaa moderniin kotiin.
Helsingissä : Otava, [2001]

Sarantola-Weiss, Minna
Kalusteita kaikille : suomalaisen puusepänteollisuuden historia.
[Helsinki] : Puusepänteollisuuden liitto, 1995

Yhteiset olohuoneet : näkökulmia suomalaiseen sisustusarkkitehtuuriin 1949-1999.
Helsingissä : Otava, 1999

Iloinen 50-luku : purkkaa, unelmia ja sotakorvauksia/
Linnilä, Kai.
[Helsinki] : [Tammi], 2003

Englund, Magnus
Pohjoismainen modernismi
Helsingissä : Otava, 2004

Joensuun kaupunginkirjastossa on kaksi 1950-luvulla tehtyä sisustusopasta, joista voisi olla hyötyä:

Kätevä sisustaja / toim. Tikkanen

Mäenpää, Ulla
Joka kodin sisustusopas

Myös lehdessä Kaunis koti, jota on Joensuun kaupunginkirjastossa vuosilta 1953-1971, on 1950-luvun sisustuksesta, Kotiliesi-lehteä on myös tallessa 1950-luvulta. Kotiteollisuus-lehteä, joka on nykyisen Taito-lehden edeltäjä, on Joensuun kaupunginkirjastossa 1950-luvun vuosikertoja. Näissä lehdissä olevat kuvat eivät tosin ole värillisiä.

Seuraavista artikkeleissa voisi olla tietoa aiheesta:

Saikkonen, Viena
50-luku nykytyyliin (kodikkaat vuosikymmenet ; 1)
Avotakka 1996 ; 4 ; 26-31

Uusitalo, Sirkku
Muodon ja värien vuosikymmenet
Glorian antiikki 1996 ; kevät ; 28-35, 87

Aaltonen, Susanna
1950-luvun kalusteet kiinnostavat taas
Kodin kuvalehti 1998 ; 21 ; 32-34

Salin, Marianna
Tekstiilitaiteilijan työmaa laajenee (tekstiilien tyylit ajassa. osa 5: 1950- ja 1960-luvut)
Taito
2005 ; (98) ; 6 ; 28-31

Tieteellisten kirjastojen Linda-tietokannasta löytyi opinnäyte aiheesta:

Holopainen, Kati
Verhoilukankaat 1940- ja 50-luvuilla
ulkoasu: 22 s. : kuv.
Vihdin käsi- ja taideteollisuusoppilaitos , tekstiili / verhoilu

5 ääntä

Kommentit

Hyviä vinkkejä! Laitoin heti varaukseen kolme näistä.