Mistä juontuu sanonta: "Seitsemän on valehtelijan luku"?

Kysytty

Hei,
mistä juontuu sanonta: "Seitsemän on valehtelijan luku"?

Vastaus

Vastattu

Numeroihin ja lukuihin liitetään eri kulttuureissa ja uskonnoissa monia merkityksiä ja uskomuksia. Numero seitsemän on ollut mm. onnenluku, mutta myös onnettomuuden luku, täydellisyyden luku ja pahuuden luku. Muinaiset babylonialaiset tunsivat seitsemän planeettaa, ja niihin liittyi erilaisia uskomuksia. On ollut myös oppi seitsemästä taivaasta ja seitsemästä helvetistä. Kristinuskossa numerolla seitsemän on paljon symboliikkaa. Nämä tiedot löytyvät Pentti Lempiäisen kirjasta Lukujen symboliikka nollasta miljoonaan (1995).

Tuttua merkitystä seitsemästä valehtelijoiden lukuna kirjassa ei kuitenkaan mainita.

18 ääntä

Kommentit

Tähän liittyy eräs muisto. Asuin tuolloin maalla ja eräs henkilö kysyi montako lammasta meillä on. En ollut asiasta täysin varma ja sanoin seitsemän, kuitenkin mainiten, että tarkalleen en osaa sanoa. Sain silloin kuulla, että seitsemän on valehtelijan luku. En tiennyt, mitä tämä tarkoittaa, mutta oletin itse, että 10 olisi liikaa ja viisi liian vähän, joten sanoin ”keskiarvon”.

Pitihän se asia tarkistaa 😊 ja oikea määrä oli - seitsemän.

Luulen, että koska 7 on Jumalan ja täydellisyyden luku (Mm. Vanha Testamentti ym.), jos sitten joku kuvittelee olevansa oikeassa "täydellisesti kuten Jumala" hän valehtelee.