Mistä juontuu sanonta "olla henkitoreissaan"

Kysytty

Mistä juontuu sanonta "olla henkitoreissaan"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan "henkitoreissaan" tarkoittaa "kuolemaisillaan, kuoleman kielissä, henkihieverissä".

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/henkitoreissa

Mutta mistä sanonta "olla henkitoreissaan" juontuu? Suomen murteiden sanakirjasta löytyy Alatornion murteesta sana henkitori, joka tarkoittaa hengitysteitä, keuhkoputkia ("henkitorvea"?).

http://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=henkitori&sms_id=SMS_8ee0b3e9443e837721054acc6f0573ec

Teoksessa Hakulinen: Suomen kielen rakenne ja kehitys, 1968, (s. 156) *tore : henkitoreissaan viittaisi verbiin torata, alk. 'taistella' ("olotilan nimi" luvussa Yksinkertaisia verbikantaisia nomininjohtimia). Kotimaisten kielten keskus olettaa, että yhdyssanan henkitoreissaan jälkiosa liittyisi riitaa ja kiistaa tarkoittavaan sanaan tora, josta on johdettu myös lähinnä savolaismurteissa käytetty verbi torata ’riidellä, tapella’. Tähän liittyen "olla henkitoreissaan" voisikin vastata sanontaa "taistella hengestään / henkensä edestä", mutta tämä on vain omaa arveluani.