Mistä juontuu sana kotoota? Siis lähdin kotoota. Eikö oikea muoto ole lähdin kotoa.

Kysytty

Mistä juontuu sana kotoota? Siis lähdin kotoota. Eikö oikea muoto ole lähdin kotoa.

Vastaus

Vastattu

Puhekielessä ja murteissa tällaisia kirjakielelle vieraita muotoja riittää: jotkut sanovat korrektisti 'kotoa', toiset lähtevät 'kotoota' tai 'kotonta'.

Erikoismuotoja: kotonta, siintä, luonta (eksessiivi) (kielitoimistonohjepankki.fi)

3 ääntä

Kommentit

Murresanat ja -muodot eivät suinkaan ole epäkorrekteja. Kielitaitoon kuuluu osata käyttää kulloiseenkin yhteyteen sopivia muotoja.