Otsikko
Mistä juontuu ravihevosten määritelmä kylmä ja lämmin verisiin? Ja mitä sillä tarkoitetaan? Kummankin rodun veren lämpötila lienee samanlainen?

Kysytty

Mistä juontuu ravihevosten määritelmä kylmä ja lämmin verisiin? Ja mitä sillä tarkoitetaan? Kummankin rodun veren lämpötila lienee samanlainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lämminverisiä ovat kaikki täysi- ja puoliveriset hevoset. Täysiverisiä ovat arabialaiset täysiveriset, englantilaiset täysiveriset ja niiden risteytys eli angloarabialainen täysiverinen. Näiden rotujen kantakirjat ovat suljettuja, eli rodut on yritetty pitää mahdollisimman puhtaina. Puoliveriset ovat täysi- ja kylmäveristen hevosten risteytyksiä. Suomalaiset lämminveriset ovat Suomen Hippoksen ylläpitämään FWB-kantakirjaan (Finnish Warmblood) kirjattuja puoliverihevosia.

Kylmäverisiin lasketaan kaikki raskasrakenteiset hevosrodut, ei kuitenkaan ponirotuja. Suurin osa kylmäverisistä on työhevosrotuja.

Lähteet:
Lauri Jalkanen, Suomalaisen lämminveriratsun matka huipulle : toistasataa vuotta jalostusta ja ratsastusurheilua
Tonja Mylläri & Hanna Ketola, Sianselkä ja 400 muuta hevossanaa