Mistä juontuu nimi Sompasaaren ja Mustikkamaan välille rannettava "isoisänsilta"? Onko tällä isoisällä joku ihan oikea nimi?

Kysytty

Mistä juontuu nimi Sompasaaren ja Mustikkamaan välille rannettava "isoisänsilta"?
Onko tällä isoisällä joku ihan oikea nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saimme vastauksen Helsingin kaupungin Kaupunkisuunnitteluviraston nimistönsuunnittelijalta.

Isoisänsillan nimi on vahvistunut asemakaavassa vuonna 2009. Nimi on nimistötoimikunnan esitys vuodelta 2007. Nimen perusteluissa on mainittu, että nimi on annettu Mustikkamaalla sijaitsevan Isoisänniemen mukaan. Silta siis johtaa Isoisänniemeen, eli nimi johtuu siitä.
Isoisänniemen nimen virallisesta käyttöönotosta on tehty päätös vuonna 1969, mutta nimi on ilmeisesti tätäkin vanhempi, sillä perusteluteksti kuuluu: "Paikallisessa käytössä ennestään." Ainakin vuoden 1964 kartalla se jo on merkittynä niemen nimeksi.

Tämän tarkempaa tietoa ei valitettavasti löydy. Joku todellinen isoisä lienee nimen takana. Melko todennäköisesti niemen nimi on alun perin Farfarsudden, suomenkielinen nimi on siitä myöhempi käännös.

2 ääntä

Kommentit

HS:n artikkelissa oli tiedossa, että Mustikkamaan ensimmäisen telakan omistajan isä oli kalastaja. Telakan omistajan lapset nimesivät niemen farfarinsa niemeksi. Ukin nimi oli Victor Wickman.

https://www.hs.fi/koti/art-2000005492329.html