Mistä juontaa teemakkaran nimi?

Kysytty

Hei! Mistä juontaa teemakkaran nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaarina Turtian Gastronomian sanakirjan (2009) mukaan teemakkara on keittomakkaroihin luettava leikkelemakkara, jossa on lisänä silavakuutioita (s. 577).

Lihatiedotus.fi-sivuston mukaan leikkelemakkarat ovat vähintään 65 asteessa hauduttamalla, keittämällä tai muuten kypsennettyjä makkaroita, joita käytetään leikkeiksi (mm. lauantai-, tee-, pekoni- ja balkaninmakkarat).

Saman sivuston mukaan teemakkaran nimi on todennäköisesti tullut saksalaisen Teewurst-makkaran nimestä, vaikka Teewurst onkin aivan eri makkara kuin suomalainen versio.

http://www.lihatiedotus.fi/www/fi/Liitetiedostot/Makkarapaketti_2808201…

On arveltu, että makkaroiden nimi juontaisi juurensa tapaan tarjota makkaravoileipiä teen kanssa, mutta tälle ei löytynyt vahvistusta.

78 ääntä

Kommentit

Kts. Raholan syötävät sanat
Sieltä löytyy kaikenkattavat selitykset kaikkeen ruoka-aiheiseen sanastoon.