Mistä juontaa koiran turkin trimmaus nyppimällä? Eläinrääkkäystä vai välttämättömyys?

Kysytty

Mistä juontaa koiran turkin trimmaus nyppimällä?
Eläinrääkkäystä vai välttämättömyys?

Vastaus

Vastattu

Hankikoira.fi sivustolla kerrotaan: "Mikäli kuollutta karvaa ei poisteta ajoissa, kasvaa turkkiin monta kerrosta eri-ikäisiä karvoja, joista trimmatessa osa irtoaa ja osa ei. Kun kaikki kuolleet karvat voidaan nyppiä koirasta samalla kertaa, tulee uudesta karvapeitteestä siisti ja tasainen. Karvaa ei tule nyppiä irti liian aikaisin, vaan vasta kun se irtoaa helposti, koiraa satuttamatta. Liian aikaisin tehtävä nypintä on koiralle kivuliasta ja saattaa aiheuttaa karvatupen tulehduksen. Se on myös kokemuksena koiralle ikävä, eikä koira välttämättä ole jatkossa kovin yhteistyökykyinen turkinhoitoon liittyvissä toimenpiteissä."

https://www.hankikoira.fi/koiratietoa/koiran-perushoito/koiran-trimmaaminen

Koiralta ei siis nypitä ihossa kiinni olevaa karvaa vaan jo irronnutta. Jos nypintä tehdään oikeen, kyse ei ole eläinrääkkäyksestä.

https://keskustelu.suomi24.fi/t/4422546/nyppiminen

3 ääntä

Kommentit

Nyt ei kirjastonhoitaja vastannut ihan oikein... "Koiralta ei siis nypitä ihossa kiinni olevaa karvaa vaan jo irronnutta." Kyllä se nypittävä karva on vielä kiinni koirassa, muutenhan se lähtisi harjaamalla. Mutta jos koira nypitään oikein, otetaan pois vain helposti irtoava ns. "kuollut karva".

Karvaa voi myös nyppiä niin, että koiralla on koko ajan "monen ikäistä" karvaa. Sitä kutsutaan "rullaukseksi" ja nypittäessä poistetaan vain vanhin (kuollut) karva jolloin koiralla on jatkuvasti hyvä ja säänkestävä turkki, toisin kuin kerran-kaksi vuodessa koko turkin "pois/alas" rytmillä nyppiessä.

Nyt ei kirjastonhoitaja vastannut ihan oikein... "Koiralta ei siis nypitä ihossa kiinni olevaa karvaa vaan jo irronnutta." Kyllä se nypittävä karva on vielä kiinni koirassa, muutenhan se lähtisi harjaamalla. Mutta jos koira nypitään oikein, otetaan pois vain helposti irtoava ns. "kuollut karva".

Karvaa voi myös nyppiä niin, että koiralla on koko ajan "monen ikäistä" karvaa. Sitä kutsutaan "rullaukseksi" ja nypittäessä poistetaan vain vanhin (kuollut) karva jolloin koiralla on jatkuvasti hyvä ja säänkestävä turkki, toisin kuin kerran-kaksi vuodessa koko turkin "pois/alas" rytmillä nyppiessä.