"Onnea, onnea, onnea vaan, punainen tupa ja perunamaa"?

Kysytty

Mistä juontaa juurensa sanonta "Onnea, onnea, onnea vaan, punainen tupa ja perunamaa"?

Vastaus

Vastattu

Sanonnan alkuperästä ei löytynyt tarkkoja tietoja, vaikka se mainitaankin monissa lorukirjoissa. Täytynee siis siirtyä epävarmemman pohdinnan puolelle.

Vanhasta sanomalehtiaineistosta ei juurikaan paljonkaan osumia sanonnasta. Sen sijaan lastenlehti Pääskysen numerossa 14.12.1878 on ilmestynyt Z. Topeliuksen kirjoitus Punainen tupa, joka on ilmestynyt myös Lukemisia lapsille -sarjassa. Kirjoituksessa kaksi lasta – Aina ja Ruusa – käy vuoropuhelua suunnitellen, mihin käyttäisivät kaksi hopearahaa. Aina ehdottaa maantien varressa olevan pienen punaisen tuvan ostamista, ja siitä lähtee liikkeelle heidän pienen taloutensa suunnittelu, joka tosin osoittautuu aika hankalaksi. Lopulta lapset antavat rahat köyhille.

Näkisin, että ”punainen tupa” on kuvastanut ihmisille jonkinlaista ideaalia: ikioma asunto, joka on sievä ja jossa voi asua ilman vuokria tai häätöjen uhkaa. Perunamaa puolestaan takaa jonkinlaisen omavaraisuuden tai kuvastaa sitä. Siinä näkemyksessä onni on siis kohtuullinen toimeentulo eikä esimerkiksi suurten rikkauksien saaminen. Kohtuullisuus ja vaatimattomuus korostuvat muissakin Topeliuksen opettavaisissa saduissa kuin Punaisessa tuvassa.