Mistä juontaa juurensa Kalifornian osavaltioon viittava lempinimi Kalivieteri? Pohdinnassamme olemme porukalla päätyneet epäilemään että kyseessä saattaisi…

Kysytty

Mistä juontaa juurensa Kalifornian osavaltioon viittava lempinimi Kalivieteri? Pohdinnassamme olemme porukalla päätyneet epäilemään että kyseessä saattaisi olla joku prinssieversti Pekka Lipposen sanavarastosta pudonnut jäänne. Muut vihjeet ovat meiltä hukassa ja Googlen 70 hittiä eivät auta lainkaan.

Vastaus

Vastattu

Kävin läpi kaikki Pasilan kirjaston kokoelmissa olevat paikannimiä ja slangia käsittelevät kirjat, mutta yhdessäkään ei ollut mainintaa 'kalivieteristä'. On hyvin mahdollista, että sana on peräisin jostakin hupailusta tai vastaavasta (esimerkiksi juuri Pekka Lipposen seikkailuista), mutta me emme ikävä kyllä onnistuneet saamaan asiaan selvyyttä.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jukka Sihvonen sanoi Kaliforniaa Kalivieteriksi joskus vuosia sitten Tekniikan Maailma -lehdessä.