Mistä juontaa, että yrityksen johtajaa nimitetään yleisesti toimitusjohtajaksi? Tuotteen toimittamisen suhteen toimitusjohtajalla on tyypillisesti vain hyvin…

Kysytty

Mistä juontaa, että yrityksen johtajaa nimitetään yleisesti toimitusjohtajaksi?
Tuotteen toimittamisen suhteen toimitusjohtajalla on tyypillisesti vain hyvin vähän tai ei mitään tekemistä.

Vastaus

Vastattu

Toimitus ja toimittaminen ovat sangen moniulotteisia sanoja. Toimitusjohtajan tehtävänimekettä tarkasteltaessa ei tule ajatella niinkään (tavaran) toimitusta kuin toimitusta sanan merkityksissä 'tehtävä, toimenpide, toimi' tai 'kerrallaan, yhtäjaksoisesti suoritettujen toimenpiteiden sarja' (Nykysuomen sanakirja). Kun tätä taustaa vasten tarkastellaan yritystä ja sen toimintaan liittyviä tehtäviä suoritettujen toimenpiteiden sarjana, toimitusjohtaja asettuu terminä aiempaa ymmärrettävämpään valoon: hän johtaa yrityksen toimia, sitä toimenpiteiden sarjaa, joista yrityksen toiminta muodostuu. Lyhyesti  – Kielitoimiston sanakirjaa lainaten –  sanottuna, toimitusjohtaja on "liikeyrityksen tms. toimeenpaneva johtaja".