Mistä johtuu että sana 'monetta' ("Näin sen juuri ties kuinka monetta kertaa") ilmenee abessiivimuodossa, joka ilmaisee puutosta, esimerkiksi 'rahatta'?…

Kysytty

Mistä johtuu että sana 'monetta' ("Näin sen juuri ties kuinka monetta kertaa") ilmenee abessiivimuodossa, joka ilmaisee puutosta, esimerkiksi 'rahatta'?
Tällöin sanan tarkoitushan olisi jotakuinkin 'ilman montaa', eikä sen nykyinen tarkoitus 'kuinka monennella'. Osaatteko kertoa sanan alkuperän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hämmennyksesi johtuu siitä, että olet tulkinnut sanan 'monetta' perusmuodon ja sen vuoksi myös mainitsemasi taivutusmuodon väärin.

Kyseessä ei ole pronominin 'moni' abessiivi, vaan järjestysluvun tavoin käytettävän pronominin 'mones' partitiivi. (Abessiivi tästä 'mones'-pronominista kuuluisi 'monennetta', mutta on aika vaikea kuvitella, missä lauseyhteydessä tällaista muotoa voisi luontevasti käyttää.)

Sattumalta pronominin 'moni' abessiivi ja pronominin 'mones' partitiivi ovat homonyymiset, molemmat siis kuuluvat 'monetta', esim.:
"Monettako kertaa sanon, että en tarkene monetta paidatta?"

Tässä vielä ote Kielitoimiston sanakirjasta:

mones45 järjestysluvun tavoin käytettävä pron. Monesko, kuinka mones [= millä sijalla järjestyksessä oleva]? Monesko t. kuinka mones päivä tänään on? Monesko hän on yhteispisteissä? Monesko [= mikä, suuriko] osa 2 on 8:sta? Soitti ties kuinka monetta kertaa.

yks. nom. mones

yks. gen. monennen

yks. part. monetta

yks. ill. monenteen

mon. nom. monennet

mon. gen. monensien

mon. part. monensia

mon. ill. monensiin

moni23 pron. (yks. ja mon. us. samamerkityksiset; yks. partitiivi monta t. joskus montaa) suuresta määrästä jnk ryhmän edustajia: usea; lukuisat, runsaslukuiset.
1. adjektiivin tavoin. Minä ja moni muu, monet muut. Tätä ei moni poika osaa. Monta kymmentä, sataa, tuhatta. On monta mahdollisuutta, monia mahdollisuuksia. Monta (monituista) kertaa, monet kerrat. Monen [= hyvin] monta kertaa. Monta metriä pitempi. Monin verroin parempi. En ole nähnyt häntä moneen vuoteen. Olen käynyt lenkillä monena aamuna. Säännöissä ei mainita, kuinka monta jäsentä hallituksessa on. Täällä on käynyt monta miestä, moni mies. Virkaan on monta hakijaa. Monta hakijaa täyttää [pitää olla: moni hakija täyttää, monet hakijat täyttävät] vaatimukset. Pöydässä oli montaa juustoa useaa juustolajia. Opiskelin työväenopistossa montaa kieltä. En ole käynyt siellä montakaan kertaa t. montaakaan kertaa. Tuskin meille monta t. montaa vierasta tulee.
2. substantiivin tavoin. Moni, monet ystävistäni. Kiinaa ei meillä moni osaa. Monen, monien mielestä paras. Hanke epäilytti monia. Monilla on se käsitys, että – –. Kuinka monta, montako puuttuu? Ota niin monta kuin haluat. Monessa [= monenlaisissa asioissa] mukana ollut poliitikko. Meitä on moneksi [= meitä ihmisiä on monenlaisia] SP.

yks. nom. moni

yks. gen. monen

yks. part. monta, montaa

yks. ill. moneen

mon. nom. monet

mon. gen. monien

mon. part. monia

mon. ill. moniin