Mistä ja miten voisin saada sotilastietoja 1939 alkaen sodassa taistelleesta ja haavoittuneesta isästäni. Missä taistellut, joukko-osasto, missä haavoittunut,…

Kysytty

Mistä ja miten voisin saada sotilastietoja 1939 alkaen sodassa taistelleesta ja haavoittuneesta isästäni. Missä taistellut, joukko-osasto, missä haavoittunut, tai edes jotain em. tiedoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoja kannattaa lähteä etsimään isän sotilaspassista, jos sellainen on tallella.

Jokaisesta asevelvollisesta on laadittu n.s kantakortti, joka sisältää tiedot hänen palveluksestaan puolustusvoimissa kutsuntoihin osallistumisesta joko kotiuttamiseen, kaatumiseen tai eläkkeelle jäämiseen saakka. Kantakortista ilmenevät muun muassa hänen palveluspaikkansa ja –aikansa, saadut palkitsemiset ja rangaistukset, ylennykset ja hänen mahdolliset sodan ajan taistelupaikkansa.

Tieoja kantakortin saatavuudesta osoitteessa
http://193.184.161.240/portti/index.php/Sotap%C3%A4iv%C3%A4kirjat

30 ääntä

Kommentit

Minunkin isän on täytynyt olla talvisodassa, mutta mitään tietoja ei kantakortissa eikä sotilaspassissa ole, isä on syntynyt (Pauli Marttila)24.1.1905. Kantakortissa on vain maininta, että hän on ollut jälkitarkastuksessa 13.3.1940 eli samana päivänä kun tavisota päättyi, ja määrätty takaisin vakinaiseen palvelukseen 20.3.1940. Merkintöjä haavoittumisestakaan ei kantakortissa ole eikä muistakaan tapahtumista. Jatkosodan aikaisia merkintöjä kantakortissa on. Mistähän mahtaa johtua ettei loma-aikoja ole merkitty kantakorttiin eikä sotilaspassiin ?. Olisin kovin kiitollinen jos tavisodan aikaisia tietoja isästäni joku löytäisi.i

Isäni sotapalvelusaika 1939-1944 Tauno Salmela joukko-osasto JR4 mistä saan tietää enemmän isäni palvelusajasta ja varusmiespalvelusta!