Mistä ja miten löytäisin parhaiten tietoa tietoyhteiskunnan tarjoamista palveluista, tuotteista ja verkkokaupasta? Onko olemassa sopivia internet-osotteita tai…

Kysytty

Mistä ja miten löytäisin parhaiten tietoa tietoyhteiskunnan tarjoamista palveluista, tuotteista ja verkkokaupasta? Onko olemassa sopivia internet-osotteita tai aiheeseen liittyviä kirjoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoyhteiskunnasta on kirjoitettu todella paljon ja monesta näkökulmasta. Toivottavasti sinulla on aikaa käydä kirjastossa tutkimassa, mitä aineistoa sieltä löytyy. Asiasanalla tietoyhteiskunta löydät kirjaston aineistotietokannasta runsaasti viitteitä. Sähköisestä kaupankäyntiä käsitteleviä kirjoja löytyy mm. asiasanalla verkkokauppa. Jos lähikirjastossasi on käytettävissä artikkeliviitetietokantoja (Arto tai Aleksi), voit niissä käyttää samoja asiasanoja.

Tässä on muutamia viitteitä, joiden avulla pääset seminaarityösi teossa alkuun:

Kirjoja:
- Reijo Savolainen: Tietoverkot kansalaisen käytössä : internet ja suomalaisen tietoyhteiskunnan arki (1998);
- Risto Linturi: Tietoyhteiskunta 2005 : muuttujat ja skenaariot (1998)
- Tieto ja tietoyhteiskunta; toim. Matti Vuorensyrjä & Reijo Savolainen (2000)

Verkosta löytyvää aineistoa:

Sitran verkkojulkaisu Tietoyhteiskunnan arki : tiedon ja taidon tie
( http://nykyaika.lasipalatsi.fi/arki/ ) kertoo, mitä suomalainen tietoyhteiskunnan arki on ja mitä se voisi tulevaisuudessa olla.

Sisäasiainministeriön sivuilla on luettelo ja tietoa erilaisista tietoyhteiskunnan kehittämiseen liittyvistä hankkeista Suomessa: http://www.intermin.fi/suom/hanke.html

Valtiovarainministeriön sivuilta löytyy Tietoyhteiskunta-asiain neuvottelukunnan hallituksella antama raportti tietoyhteiskuntakehityksestä Suomessa
http://www.vn.fi/vm/kehittaminen/tietoyhteiskunnan_kehittaminen/raportt…