Mistä ja miten Korkeasaaren ensimmäinen ilves on tullut? Kirja löytyy Pasilasta, joka aika kaukana.

Kysytty

Mistä ja miten Korkeasaaren ensimmäinen ilves on tullut? Kirja löytyy Pasilasta, joka aika kaukana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Rolf Palgrenin kirjassa

Högholmens zoologiska trädgård åren 1888-1918. - Societas pro fauna et flora fennica, 1920

johon kysymyksessä ehkä viitataan, käy ilmi (s. 8) ettei alkuaikojen ilvesten hankintatietoja ole täydellisesti säilynyt. Vuosina 1897-1898 on ilveksiä kuitenkin ostettu ainakin värtsiläläiseltä yritykseltä Ab B. Arppes arv. ja saatu lahjaksi Sortavalasta lehtori A. Genetziltä. (Mikäli tällä tiedonannolla tarkoitetaan itse asiassa professori Arvid Genetziä, niin hänkin oli avioliiton kautta sukua Arpen suvulle).