Mistä henkivartijan nimitys gorilla tulee?

Kysytty

Mistä henkivartijan nimitys gorilla tulee?

Vastaus

Vastattu

Kaisa Häkkinen toteaa Nykysuomen etymologisessa sanakirjassa (WSOY, 2004), että sana gorilla on lainattu suomeen englannista ruotsin ja saksan kautta. Apinaa koskeva nimitys on englannin kielessä syntynyt vuonna 1847, ja Häkkisen mukaan sitä on jo pian sen jälkeen ryhdytty käyttämään gorillaa muistuttavista ihmisistä. Suomessa gorilla apinaan viittaavana sanana on esiintynyt ainakin jo vuonna 1861 Suomen lähetyssanomia -lehden numerossa 9.

Häkkinen toteaa, että suomen kielessä sanaa gorilla on käytetty turvamiehestä ainakin 1950-luvulta lähtien. Arvattavasti tässä on sama syy kuin vielä vanhemmassa kuvainnollisesti gorillaa muistuttavuudessa merkityksessä: usein kai turvamiehet ovat olleet kohtuullisen isoja ja voimakkaita kuin gorillat. Näinhän ei toki varsinkaan nykyään aina ole, mutta sana on vakiintunut tuohon käyttöön. Kovin mairitteleva se ei ehkä kuitenkaan ole, joten sitä ei kannattane käyttää neutraalissa asiatekstissä.

2 ääntä

Kommentit

Ehtäs "guerilla"? Jonkinlainen sissi?