Mistä Hemmi, Mertsi, Waldemar, Allan, Carmen, Diana, Desire ovat lähtöisin ja mitä nämä nimet tarkoittavat?

Kysytty

Mistä Hemmi, Mertsi, Waldemar, Allan, Carmen, Diana, Desire ovat lähtöisin ja mitä nämä nimet tarkoittavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Hemmi on puhuttelumuoto nimestä Hemminki. Hemminki-nimi on alkujaan muunnos joko pohjoismaisesta Hemmingistä, jonka merkitys on epäselvä tai nimestä Henning, joka puolestaan on saksalainen muoto nimistä Henrik ja Johannes.
Mertsiä käytetään itsenäisenä naisennimenä jonkin verran, lisäksi se on yksi Meerin puhuttelumuodoista. Miehennimenä Mertsi (tai Mertti) on peräisin tunnetun Genoveva-legendan herttuattaren pojan nimestä Smertsi.
Nimi Valdemar on alun perin tanskalainen muodostelma slaavilaisesta Vladimir-nimestä. Nimen alkuosa valde tarkoittaa ’valtaa’, loppuosa mir ’rauhaa’.
Allan on alun perin englantilainen (kelttiläinen) nimi, jonka merkitys on epäselvä. Nimi on ilmeisesti lähtöisin Bretagnesta, ranskassa siitä on olemassa muoto Alain, englannissa Alan.
Nimi Carmen tarkoittaa espanjan kielessä ’tyttöä Carmelin vuorelta’. Carmelin vuori Palestiinassa on ollut erakkojen suosima asuinpaikka. Myös karmeliittojen sisaristo on saanut siitä nimensä. Katolisella kirkolla on myös juhlapäivä, jota alun perin karmeliitat alkoivat 1500-luvulla juhlia Neitsyt Marian Karmel-vuorella tapahtuneen ilmestymisen muistoksi. Suomen katolinen kirkko viettää juhlapäivää 16.7. Tämän juhlan ohella Carmen nimeä on levittänyt maailmalla Georges Bizetin ooppera Carmen.
Diana-nimi tarkoittaa latinan kielessä ’loistavaa kuin päivä’. Diana oli muinaisitalialainen kuunvalon, vapaan luonnon, metsästyksen ja metsän ja syntymän sekä avioelämän, äitiyden ja synnytyksen jumalatar. Ristimänimenä sitä alettiin käyttää renessanssin aikana. Suomen ruotsalaisessa almanakassa Dianan nimipäivää vietetään 17.10.
Desire-nimi on ranskalainen muunnos nimestä Desideria, jonka merkitys latinan kielessä on ’ikävöity’.
Lisää tietoa nimistä löytyy esimerkiksi Pentti Lempiäisen teoksesta Suuri etunimikirja (WSOY, 1999) ja Kustaa Vilkunan kirjasta Etunimet (Otava, 1997), joita on myös käytetty lähteenä tässä vastauksessa.

14 ääntä

Kommentit

kuka on diana desiree eskelinen

miten vanhaa perua etunimi Hemming on Suomessa?

sukututkimuksessa löysin erään perheen, jossa se pulpahtaa esiin vähän joka pojalla ja useammassa sukupolvessa.