Otsikko
Mistä etunimi Rut on peräisin? Entä sukunimi Bryk? Merkitsevätkö ne jotakin? Etsin tietoja naiskeraamikko Rut Brykistä. Yritän selvittää jotain hänen…

Kysytty

Mistä etunimi Rut on peräisin? Entä sukunimi Bryk? Merkitsevätkö ne jotakin? Etsin tietoja naiskeraamikko Rut Brykistä. Yritän selvittää jotain hänen lapsuudestaan ja sukunsa taustasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Linnea Rut Bryk s. 18.10.1916 Tukholma, k. 14.11.1999 Helsinki.
Vanhemmat: isä filosofian lisensiaatti Felix Bryk (aiemmin Brück), joka oli itävaltalainen perhostutkija ja taiteilija, äiti Aino Mäkinen.
Rut Brykin vanhemmat olivat tutustuneet toisiinsa Firenzen taiteilijapiireissä. Aino Mäkisen sisar oli Maija Halonen,
taidemaalari Pekka Halosen puoliso. Tukholmaan kodin perustanut Brykin perhe vietti kesät Mäkisen suvun maatilalla Sortavalan Myllykylässä.
Perheen muutettua Suomeen Rut Bryk kävi koulua Helsingin tyttölyseossa. Tultuaan ylioppilaaksi 1936 hän suoritti grafiikan opinnot Taideteollisuuskeskuskoulussa.
Rut Bryk aloitti uransa graafikkona ja kuvittajana, mutta alkoi suunnitella tekstiilejä jo opiskeluaikoina.
Kilpailujen kautta Bryk aloitti yhteistyön Suomen Käsityön Ystävien kanssa.
Rut Bryk aloitti Oy Wärtsilä Ab:n Arabian tehtaiden taiteilijana vuonna 1942, minkä vuoksi tekstiilitaide jäi hänen tuotannossaan syrjemmälle.
Nimi Rut on raamatullinen: Vanhassa testamentissa on Ruutin kirja. Ruutia on kutsuttu myös Vanhan testamentin Mariaksi.
Lisää tietoja etunimiä käsittelevistä kirjoista, esim.
Vilkuna, Kustaa, Etunimet. 4. uud. laitos. Helsingissä : Otava, 2005.
Sukunimi Bryk on ollut alunperin Brück. Saksankielisistä sukunimistä lisätietoa mm. kirjassa:
Kunze, Konrad, dtv-Atlas Namenkunde : Vor- und Familiennamen im deutschen Sprachgebiet.
München : Deutscher Taschenbuch Verlag, 1998.
Rut Brükin henkilötietoja julkaisussa: Suomen kansallisbiografia. Osa 2 : Bruhn-Fordell. Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2003.