Mistä Amerikan alkuperäiskansojen kielistä on olemassa suomalaisia oppikirjoja? Amerikalla tarkoitan sekä pohjoista että eteläistä Amerikkaa.

Kysytty

Mistä Amerikan alkuperäiskansojen kielistä on olemassa suomalaisia oppikirjoja? Amerikalla tarkoitan sekä pohjoista että eteläistä Amerikkaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen asiasanasto- ja ontologiapalvelu Finton mukaan Amerikkojen alkuperäiskieliin kuuluvat kielet, joita puhuvat alkuperäiskansat Etelä-Amerikan eteläkärjestä Alaskaan ja Grönlantiin saakka. Intiaanit on perinteinen nimitys, joka yhdistää Amerikan alkuperäiskansat ja heistä polveutuvat ihmiset. Wikipedian mukaan Amerikan alkuperäiskielet kattavat nykyisin noin tuhat kieltä.

Suomen kirjastoista suuri osa näitä kieliä käsittelevä aineisto sijaitsee Helsingin yliopiston kirjastossa. Esimerkiksi finna.fi-palvelussa haettaessa kielillä Etelä-Amerikan intiaanikielet, Keski-Amerikan intiaanikielet, Pohjois-Amerikan intiaanikielet sekä aineistotyypillä kirja hakutulokseksi tulee 159 tietuetta:kielioppikirjoja, sanakirjoja tai aihetta käsitteleviä tutkimuksia. Ikävä kyllä yhtään suomenkielistä teosta en löytänyt, suurin osa on englanninkielisiä. Tässä yksi esimerkki:  https://finna.fi/Record/helka.1182058