Mistä äänitteestä löydän J.S. Bachin kappaleen, joka suomennettuna alkaa sanoilla: Maan matkaltain kun lähden... ??? Etsin siunaustilaisuuteen ns…

Kysytty

Mistä äänitteestä löydän J.S. Bachin kappaleen, joka suomennettuna alkaa sanoilla: Maan matkaltain kun lähden... ??? Etsin siunaustilaisuuteen ns. saattomusiikkikappaletta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Maan matkaltain kun lähden" on kuoro-osa Johann Sebastian Bachin Matteus-passiossa, joka löytyy kirjastojen luetteloista nimellä Passiot, BWV244 (Matthäuspassion). Saksaksi osan nimi on "Wenn ich einmal soll scheiden" ja se on tässä passiossa osa numero 62 (aiempi numero oli 72). "Maan matkaltain kun lähden" -suomennoksen on tehnyt Heikki Klemetti. Reijo Norion suomennos on nimeltään "Kun lähtö koittaa mulla".

Sama sävelmä esiintyy passiossa yhteensä viisi kertaa (osissa 15, 17, 44, 54 ja 62). Se on peräisin Hans Leo Hasslerilta. Virsi ”Oi rakkain Jeesukseni” (”O Haupt voll Blut und Wunden”) on tunnetuin tähän sävelmään liittyvä virsi. Bachilla sama sävelmä on myös urkukoraalissa ”Herzlich tut mich verlangen”, joka löytyy kirjastojen luetteloista nimellä Koraalit, urut, BWV714-740. BWV727, Herzlich tut mich verlangen. Tästä koraalista on useita levytyksiä. Urkuri Lasse Erkkilän cd-levyllä ”Juhlamusiikkia” se on nimellä ”Oi rakkain Jeesukseni”.

Matteus-passiosta on olemassa runsaasti levytyksiä, tässä muutama esimerkki (esityskieli on kaikissa alkukieli eli saksa):

cd Bach, Johann Sebastian: St Matthew passsion / John Eliot Gardiner (johtaja) (Monteverdi Productions, 2017)

cd Bach, Johann Sebastian: Matthäus-passion / René Jacobs (johtaja) (Harmonia mundi, 2013)

cd Bach, Johann Sebastian: Matthäus-passion BWV244 / Karl Richter (johtaja) (Profil Medien, 2012, julkaistu alun perin vuonna 1959)

Koraali ”Herzlich tut mich verlangen” nimellä ”Oi rakkain Jeesukseni” uruilla:

cd Erkkilä, Lasse: Juhlamusiikkia : häihin ja muihin elämän ikimuistoisiin tilaisuuksiin (Fuga, 1997)

Virren ”Oi rakkain Jeesukseni” sävelmän alkuperästä löytyy tietoa Virsikirjasta: https://urly.fi/12Lz