Missähän kaikissa Suomessa toimivissa erikoiskirjastoissa on käytössä jokin muu kuin selkeästi YKL- tai UDK-pohjainen luokitusjärjestelmä? Kansallisen…

Kysytty

Hei,

missähän kaikissa Suomessa toimivissa erikoiskirjastoissa on käytössä jokin muu kuin selkeästi YKL- tai UDK-pohjainen luokitusjärjestelmä? Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kirjastossa ainakin, mutta missä muissa?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erikoiskirjastoja hallinnoivat ja rahoittavat isäntäorganisaatiot. Organisaatiot päättävät itsenäisesti kirjastojen toiminnasta. Suomessa erikoiskirjastoja on yli 300. Esimerkiksi maailman metsäntutkimusorganisaatioiden liitto ylläpitää omaa metsäalan kymmenluokittelua.

Erikoiskirjastojen toimintaa on tilastoitu sivulla: https://yhteistilasto.lib.helsinki.fi/index.jsp
Näillä sivuilla ei kuitenkaan mainita kirjastojen luokitusjärjestelmiä, eikä näytä olevan olemassa muitakaan valmiita dokumentteja joihin olisi kerätty etsimiäsi tietoja.

Kirjastot.fi -sivustolla on lueteltu erikoiskirjastoja ja niiden kotisivuja. Kotisivujen kautta voisi yrittää etsiä tietoa heidän luokitusjärjestelmistään.

http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastot/erikoiskirjastot/

0 ääntä

Kommentit

Maanpuolustuskorkeakoulun kirjastossa (pääkirjasto ja kurssikirjasto) on käytössä vanha saksalaisperäinen järjestelmä, joka on perusrakenteeltaan "sukua" puolustusvoimien aikaisemmalle virka-arkiston ryhmityskaavalle.
Luokitusjärjestelmä perustuu ajatukseen, että pääluokka ilmaistaan kirjaimilla, alaluokat jakautuvat roomalaisten kirjainten ja arabialaisten numeroitten avulla. Näin vaikkapa Eb merkitsee toisen maailmansodan historiaa (1939-1945) muualta kuin Suomen sotien osalta, Eb II 1 a on maasodan yleisesitykset,
Eb II 2 i sukellusvenesota jne.
Suomea (sekä itsenäistä Suomea, autonomiaa ja Ruotsi-Suomea koskeva aineisto) on luokitettu Fennica-kokoelmaan, joka on siis eri asia kuin Kansalliskirjaston Fennica.