Missä voi pääkaupunkiseudulla muuntaa tavallisen cd-levyn kappaleet mp3-kappaleiksi? Onko jossain kirjastoa, missä tällainen muuntaminen onnistuu?

Kysytty

Missä voi pääkaupunkiseudulla muuntaa tavallisen cd-levyn kappaleet mp3-kappaleiksi? Onko jossain kirjastoa, missä tällainen muuntaminen onnistuu?

Vastaus

Vastattu

Tiedostomuodon muuttaminen edellyttää ainoastaan, että käytössä on cd-asemalla varustettu tietokone. Helmetin kautta en päässyt katsomaan missä kirjastoissa tällainen tietokone löytyy. Mutta todennäköisesti ainakin suurimmissa kirjastoissa tällainen on. Lisäksi katsoin, että Myllypuron mediakirjaston AV-studiosta löytyy ammattimaiseen äänenkäsittelyyn tarvittava välineistö. Studion voi varata Varaamon kautta:
https://varaamo.hel.fi/resources/avams4h47eya?date=2020-10-28

Siirto onnistuu myös kotona, jos tietokoneessasi on käytössä cd-soitin. Googlaamalla "wav to mp3" tai "cd to mp3" löydät lukuisia selaimessa toimivia ilmaisia ohjelmia, joilla yksittäisen kappaleen voi muuntaa nopeasti ja vaivattomasti kotikoneella. Lisäksi netistä löytyy runsaasti ilmaisia äänenmuokkausohjelmia, jotka täytyy asentaa koneelle.