Missä valtakunnallisesti luetu(i)ssa lehdessä (lehdissä) julkaistiin 1960-luvulla Ville Vallaton -sarjakuvia? Kyseessä ei ole erillinen VV-lehti eikä Hesari…

Kysytty

Missä valtakunnallisesti luetu(i)ssa lehdessä (lehdissä) julkaistiin 1960-luvulla Ville Vallaton -sarjakuvia? Kyseessä ei ole erillinen VV-lehti eikä Hesari tai Aamulehti.

Vastaus

Vastattu

1960-luvulla Ville Vallattoman sunnuntaisarjoja julkaistiin ainakin Seura-lehdessä. Ainakaan Sarjainfo-lehden numerossa 2/2005 ilmestynyt Ville-artikkeli ei mainitse muita.

"Ville Vallaton on merkillinen ilmiö. Suomessa hahmon tunnistavat kaikki, mutta vain harva on sarjaa alkuperäismuodossaan lukenut. Seura julkaisi Villen sunnuntaisarjoja iät ja ajat ja hahmolla on ollut myös oma sarjakuvalehtensä. Ironista kyllä, nämä olivat ne sarjan osa-alueet, jotka Hank Ketcham useimmiten jätti assistenttien käsiin. Hän itse keskittyi piirtämään sarjan päivittäistä sanomalehtiversiota, yhden ruudun pilakuvaa. Meillähän yksiruutuisista lehtisarjoista ei oikein tunneta muita kuin Gary Larsonin Harhama, mutta tässä samaisessa muodossa myös Ville Vallaton on ilmestynyt maailmalla jo yli viisikymmentä vuotta."

Jyrki Vainio, Keräilijän tunnustuksia. Osa 7, Villen tehdas. - Sarjainfo 2/2005

2 ääntä

Kommentit

"Hank Ketchmanin sarjakuva vilkkaasta pojasta ja ärtyisästä naapurinsedästä ilmestyi jo 1960-luvulla VIIKKO-SANOMISSA..."
dvdopas.fi, Ville Vallaton -dvd:n esittelyteksti