Missä Vallilassa on sijainnut Helsingin yliopiston pohjoinen miiri?

Kysytty

Missä Vallilassa on sijainnut Helsingin yliopiston pohjoinen miiri?

Vastaus

Vastattu

Asiaa kannattaa tiedustella Helsingin Yliopistomuseos Arppeanumista.

Snellmaninkatu 3, 00170 HELSINKI
Vallila, Uudenmaan maakunta

Puhelin: 09 19124071

https://www.allbiz.fi/helsingin-yliopisto-helsingin-09-19124071

1 ääntä

Kommentit

Olisipa mielenkiintoista lukea, mitä museosta vastattiin. Eteläisestä miiristä (kiintopistemerkistä) kertoi hs.fi 25.8.2022 kaupunkisivuillaan. Se on Tähtitorninmäellä observatorion eteläpuolella.

”Kun kaukoputki suunnattiin observatorion havaintohuoneesta miirin yläosassa oleviin reikiin, varmistettiin, että kaukoputki osoittaa suoraan etelään ja ennen kaikkea aina samaan suuntaan. Se oli tärkeää tähtien paikkojen mittaamisessa."

Kaukoputki, jolla miiriin tähdättiin, on nimeltään meridiaanikone. Koneen avulla pidettiin myös maan kellot oikeassa ajassa. Observatorio on ollut samoilla sijoilla lähes kaksisataa vuotta. Eteläinen miiri siirrettiin nykyiselle paikalleen vuonna 1848.

”Noin kolmen kilometrin päässä pohjoisessa, Vallilassa, oli toinen miiri, mutta se on aikojen saatossa kadonnut. Etelässä meri tuli vastaan, eikä siihen suuntaan miiriä saatu tuon kauemmaksi. - - Kyllä sen avulla muutaman kymmenen tuhannen tähden paikat on saatu luotettavasti mitattua."

Miirit tulivat tarpeettomiksi, kun tähtien paikkojen mittaamiseen alettiin käyttää valokuvausta.

Kotisohvalta käsin pääteltävissä näin, ei varsinaisesti tietoa:
Pohjoinen miiri oli 6315 kyynärän päässä observatorion havaintosalista.[1]
Ruotsalainen kyynärä oli 59,34 cm.[2]
SI-yksiköissä etäisyys on 3747 m.
Maanmittauslaitoksen karttapaikan avulla mitattuna tuo etäisyys vie Pälkäneentien ja Nilsiänkadun risteykseen. Paikalle lampsimalla voisi todeta, olisiko sieltä näkyvyys observatoriolle, jos nykyistä rakennuskantaa ei olisi edessä.

[1] https://kavelykierrokset.wordpress.com/2020/06/21/observatorio/
[2] https://fi.wikipedia.org/wiki/Kyynärä

Jatkoa edelliseen pohdintaani. Signe Brander on ottanut Kallion kirkon tornista panoraamakuvan v. 1912, josta näkyy myös pohjoiseen. [1]

Kuvassa etualalla on Helsinginkadun mutka ja Brahenkenttä ympärillään pari vieläkin seisovaa jykevää kivitaloa, siitä kauemmas Aleksis Kiven ja Viipurinkadun risteys ja sen takana VR:n konepajan rakennuksia. Taempana Vallilassa näyttäisi olevan vain kallioita, jotka jäävät osittain kuusikolta pimentoon. Jos miiriä ei ole kuvaushetkellä enää tarvittu, ei sitä ole pidetty vapaana kasvillisuudestakaan. Onko lyhyestä savupiipusta suoraan ylöspäin jokin pötkylä?

Toisaalta, v. 1873 kartalla Vallilan korkein piste on ollut nykyisten Lemunkujan ja Lemuntien välisellä pysäköintipaikalla, ja sijaitsee observatoriolta suoraan pohjoiseen, toisin kuin Unioninkadun ja Siltasaarenkadun muodostama suora. Johdonmukaista olisi sijoittaa miiri sinne, nykyiselle tasoitetulle pysäköintipaikalle. Muistokiveä pystyttämään!

[1] https://hkm.finna.fi/Record/hkm.HKMS000005:0000006h