Missä vaiheessa rikoksen suunnittelu muuttuu rikokseksi?

Kysytty

Missä vaiheessa rikoksen suunnittelu muuttuu rikokseksi?

Esim. kirjailijat ja käsikirjoittajathan suunnittelevat jatkuvasti rikoksia todellisiin kohteisiin ilman vähäisintäkään aikomusta toteuttaa niitä.

Voisinko itse ihan harrastuksena alkaa suunnittelemaan massiivisia ryöstökeikkoja vai syyllistyisinkö rikoksen valmisteluun?

Vastaus

Vastattu

Rikoksen valmistelun rangaistavuudesta säädetään Suomen rikoslaissa. Joukkotuhonnan, hyökkäysrikoksen, valtiopetoksen, yleisen järjestyksen aseellisen rikkomisen, törkeän henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen, salakuuntelun tai salakatselun, panttivangin ottamisen, törkeän ryöstön, rahanväärennyksen, maksuvälinepetoksen, huumausainerikoksen, yleisvaarallisen rikoksen tai terroristisen rikoksen valmistelu on rangaistava teko. Kunkin rikoksen kohdalla on määritelty ne seikat, jotka katsotaan rikoksen valmisteluksi. Rikoslaki on luettavissa Finlex-palvelussa: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001.

Jotta henkilö voidaan tuomita rikoksen valmistelusta, täytyy hänen aikeensa voida näyttää toteen. Rikosuhripäivystyksen kotisivuilla varatuomari Elisa Trejtnar avaa sitä, miten törkeän henkeen ja terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelun rikosnimikettä sovelletaan: https://www.riku.fi/rikosuhripaivystys/riku-lehti/riku-lehti-2-2019/jur….