Missä Topeliuksen runossa hän kuvailee Kahran kaunista Kreetaa, jonka menetti "Hangon Matille"?

Kysytty

Missä Topeliuksen runossa hän kuvailee Kahran kaunista Kreetaa, jonka menetti "Hangon Matille"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Topelius kuvailee Kreetaa (=Greta) useassa runossaan. Hän tapasi Gretan ensimmäisen kerran tammikuussa 1838 Kahran kestikievarissa Alavudella. Seuraavien parin vuoden ajan Gretan hahmo esiintyy lukuisia kertoja eri runoissa. Arne Törnudd on kirjoittanut aiheesta jopa kirjan "Flickan från Kahra - I Topelius' liv och diktning" (Förlaget Bro, 1948), jossa hän tulkitsee Topeliuksen runoja Greta-suhteen kautta.

Greta esiintyy mm. runoissa "Rakkauden kahtalaisuus", "Valdemarin salaisuus", "Kaksikymmenvuotiaana" ja "Uni ja todellisuus".

Nämä kaikki löytyvät Topeliuksen kootuista runoista "Runoja" (WSOY, 1950).

6 ääntä

Kommentit

Jännä lukea mitä ennenvanhaan on tapahtunut :) Vasta tänään sain selville uusia asioita sukuni historiasta.Isoäitini on Kahran Kestikievarinpitäjän tytär.Ei siis Kreeta vaan Heidi Kahra.Valitettavasti en ole päässyt tapaamaan ketään isoäidin suvusta.En spekuloi mitä sukujen välillä tapahtui.

Aiheesta on kirjoitettu romaanikin. Kirjoittaja on Aarre Kantola ja kirjan nimi on muistaakseni Runoilija ja kanervankukka.

Ei ole kaukaa haettu jos ajatellaan, että Greta on suomenkielellä Kerttu, ja jos hän oli vielä tummatukkainen, niin yhtäkkiä onkin kyseessä lintu - Mustapääkerttu, Sylvia. Sylvia-runoja on kaikkiaan 18 kpl. Ne saattavat olla kaikki nuoruuden rakkauden kaipuuta.