Missä tilanteissa romanit esittelevät itsensä siten, että eivät sano sukunimeään, vaan sanovat olevansa jonkin niminen joltain paikkakunnalta?Esimerkiksi…

Kysytty

Missä tilanteissa romanit esittelevät itsensä siten, että eivät sano sukunimeään, vaan sanovat olevansa jonkin niminen joltain paikkakunnalta?Esimerkiksi helsinkiläinen Rainer sanoisi olevansa Helsingin Rainer.

Vastaus

Vastattu

Martti Grönfors huomauttaa kirjassaan Suomen mustalaiskansa, että romanit "eivät yleensä käytä keskustelussaan sukunimiä vaan pelkkiä etunimiä tai lempinimiä, jotka usein ovat värikkäitä ja kuvailevia. -- Sellaiset ilmaisut kuin 'Saaran Kustin Helena' ovat hyvin yleisiä. Tässä puheena oleva henkilö tunnetaan isoäitinsä pojan tyttärenä."

Jos Grönforsin esimerkissä sukukuuluvuus on ratkaiseva tekijä, "Helsingin Rainerin" tapauksessa se on kotipaikka. Kulloinenkin tilanne kaiketi määrittää puhujan tarkoituksenmukaisimman viiteryhmän. Voisi ajatella, että toisilleen outojen, mahdollisesti eripaikkakuntalaisten romanien esittäytyessä on mielekkäämpää tunnistautua tunnetun kotipaikan kuin vieraan suvun edustajana.