Missä tarustossa kerrotaaan sukulaissielun synnystä? Kuinka se tapahtui?

Kysytty

Missä tarustossa kerrotaaan sukulaissielun synnystä?
Kuinka se tapahtui?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkin eri kansojen mytologioita, uskomuksia ja myyttejä (Martti Haavion Suomalainen mytologia, Eija Pulkkisen Syntymän ja kuoleman kirja, Heikki Lehikoisen Katkera Manalan kannu, Arthur Cotterellin Maailman myytit ja tarut, David Bellinghamin Kreikan mytologia ja Clio Whittakerin Itämaiden mytologia), enkä löytänyt niistä mainintaa sukulaissielusta tai sen synnystä. Liekö sitten kyseessä melko uusi sana. Sen sijaan sielusta löytyy tietoa tarustoista vaikka kuinka.

Sanat "suku" ja "sielu" löytyvät jo Mikael Agricolan teksteistä. Sukulaissielu -sanan alkuperästä en löytänyt tietoa.

Sukulaissielu on englanniksi kindred spirit. Sana "kindred" kehittyi luultavasti 1200-luvulla vanhan englannin kielen sanasta "kinraden" (suom. perhe, sukujuuret, ihmiset, kansa). "Spirit" -sanan juuret ulottuvat vanhan ranskan kielen sanaan "espirit" mikä on luultavasti lainattu latinan kielen "spiritus" sanasta. "Kindred spirit" -termin ensimmäisestä käytöstä en löytänyt tietoa.

Lähteet:

https://classroom.synonym.com/the-meaning-of-kindred-spirit-12079789.ht…

https://www.etymonline.com/word/kindred#etymonline_v_1866

https://www.etymonline.com/word/spirit#etymonline_v_24031

Hurme, Raija: Suomi-englanti-suomi -sanakirja (2012)

Index Agricolaensis (2. osa)

Itkonen, Erkki: Suomen kielen etymologinen sanakirja (4. osa)