Missä Suomen arkistoissa mahtaisi olla Alvar Aallon elämänvaiheita koskevaa aineistoa? Tarvitsisin tietoja A.A:n Pariisin-matkoista ja oleskelusta Ranskassa…

Kysytty

Missä Suomen arkistoissa mahtaisi olla Alvar Aallon elämänvaiheita koskevaa aineistoa? Tarvitsisin tietoja A.A:n Pariisin-matkoista ja oleskelusta Ranskassa lähinnä 1940- ja 1950-luvuilla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alvar Aallosta on kirjoitettu runsaasti, hänen elämästään ja etenkin hänen tuotannostaan. Göran Schildtin 3-osainen elämäkerta Valkoinen pöytä - Nykyaika - Inhimillinen tekijä lienee tuttu? Kolmannessa osassa Inhimillinen tekijä käsitellään vuosia 1939-1976.

Julkaisemattomasta arkistoaineistosta saa tietoja Alvar Aalto -säätiöstä (http://www.alvaraalto.fi/foundation/index.htm), sillä säätiön hallinnon alaisina toimivat Tiilimäellä sijaitsevat Alvar Aalto -arkisto ja Alvar Aalto Akatemia sekä Jyväskylän Alvar Aalto -museo (http://www.alvaraalto.fi/museum/).
Hyötyä on varmasti myös Suomen rakennustaiteen museon kirjastosta (09-8575135,
Kasarmik. 24 Helsinki, srmkirj@kaapeli.fi).