Missä sijaitsee evakkorekisteri ja voiko rekisteröintitietoja tutkia?

Kysytty

Missä sijaitsee evakkorekisteri ja voiko rekisteröintitietoja tutkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Talvisodan alettua 1939 n.100 000 siviiliä joutui lähtemään evakkoon Karjalan rajaseudulta. Evakot majoitettiin maaseudulla yleensä yksityisiin kotitalouksiin. Evakoilta jäi paljon yksityistä omaisuutta rajaseudulle.

Moskovan rauha 13.3.1940 teki sotaapaossa olevista siviileistä kerralla koditonta siirtoväkeä, jonka määrää rauhanehdot, mm. Karjalan alueiden luovutus sekä Hangon vuokraaminen Neuvostoliitolle 30 vuodeksi kasvatti n. 430 000 henkeen.

Jatkosodan aikana takaisin luovutettuun Karjalaan palanneet joutuivat uudelleen evakkoon v. 1944.
Lisäksi evakkotielle joutui lähtemään Sallan, Kuusamon ja Petsamon sekä Porkkalan vuokra-alueen siviiliväestöä. Evakot asutettiin muuhun Suomeen ja heille annettiin korvaukseksi asuin- ja viljelystiloja.

Alkuperäistä asiakirja-aineistoa siirtoväen asuttamisesta ja muuttoliikkestä voi tiedustella Suomen Kansallisarkistosta http://www.narc.fi/

Kirjallisuutta:
Siirtokarjalaisten tie. I-1V. Turku : Nyky-Karjala, 1970.
Siirtokarjalaisten tie: osoitehakemisto Turku : Nyky-Karjala, 1971.
Maanmittaus Suomessa 1633-1983 / [julk.:] Maanmittaushallitus ; [piirrokset: Antero Aaltonen]
Hki : Maanmittaushallitus, 1983.
Käännekohta : Porkkala ja Espoo 1944-1956 /[kirjoittajat: Sten Björkman, Nina Hjelt ; julkaisijat: Espoon kaupunginmuseo, Esbo hembygdsförening].
Evakkolapset / toimittaneet Anne Kuorsalo ja Iris Saloranta Helsingissä : Ajatus Kirjat ; Gummerus, 2005.
Pohjoiset pakolaiset : tietoa ja tarinoita Lapin sodasta ja lappilaisten evakkotaipaleelta / Tuomo Korteniemi, Mirja Vuopio, Erkki Rautio. Teosten saatavuustiedot löytyvät verkkokirjasto http://www.helmet.fi/screens/mainmenu.html

20 ääntä

Kommentit

Isoisäni muutti perheineen Muolaan pitäjästä Ypäjälle 1944.
Hänen nimensä oli Antti Mäkeläinen ja hänen poikansa Veikko Leo Mäkeläinen (minun isäni) muutti mukana.
Löytyykö arkistosta tietoja tuosta muutosta , maajaosta ja yleisemminkin paljonko Ypäjälle kotiutui Karjalan evakkoja ?

Kari Mäkeläinen: saatat löytää isoisästäsi tietoja "Siirtokarjalaisen tie" -nimisestä henkilöhakemistosta, joka yleensä löytyy ainakin kirjastoista. Kirjasarja on 4-osainen ja siinä on mukana osoiteluettelo vuoden 1970-71 asuinpaikkojen mukaan.
Mikäli isoisäsi on antanut tuohon kirjasarjaan tietojaan, hänestä saattaa löytyä lähtöpaikkakunta ja kaikki sotien aikaiset evakkopaikkakunnat.

Luulen myös, että Ypäjän Karjalaisseura ry. osaa antaa sinulle muihin kysymyksiisi vastauksen.