Missä Power Bank varavirtalähdettä on turvallista säilyttää? Onko pöytälaatikko hyvä paikka vai pitäisikö olla jokin paloturvallinen paikka?

Kysytty

Missä Power Bank varavirtalähdettä on turvallista säilyttää?
Onko pöytälaatikko hyvä paikka vai pitäisikö olla jokin paloturvallinen paikka?

Vastaus

Vastattu

Pöytälaatikko käy, jos siellä ei ole paljon metalliesineitä ja jos sen lämpötila ei nouse turhan korkeaksi.

" Lataa powerbank täyteen lataukseen ennen sen käyttöä: Powerbankien valmistajat suosittelevat yleisesti varavirtalähteen latausta täyteen lataukseen ennen niiden käyttöä.

  1. Pidä powerbankissa varausta myös silloin, kun et aktiivisesti käytä sitä. Litium ioni akut tykkäävät varauskapasiteetista. Vaikka et käyttäisi powerbankia muutamaan kuukauteen, kannattaa aina välillä tarkistaa että powerbankin lataus on 50-90% välillä.
  2. Muista ladata powerbankia käyttökertojen välillä. Tämä saattaa kuulostaa itsestään selvältä asialta, mutta powerbankin kantaminen on turhaa, jos siinä ei ole varausta.
  3. Pidä powerbankia huoneenlämmössä. Vaikka parhaat varavirtalähteet on varustettu myös lämpötilan vaihtelua suojaavilla ominaisuuksilla, litium akut toimivat parhaiten huoneenlämmössä. Älä siis esimerkiksi jätä powerbankia autoosi kesällä tai talvella.
  4. Suojaa powerbank kosteudelta. Varavirtalähteet ovat akulla varustettuja sähkölaitteita, eivätkä ne tykkää kosteudesta. Tarkista myös powerbankin IP-luokka.
  5. Käsittele powerbankia varovasti. Powerbankiin tullut isku voi vahingoittaa myös akun suojapiiriä ja muita virtapiirejä. Käsittele siis powerbankia varoen!
  6. Säilytä powerbankeja erillään metallisista esineistä. Metallit voivat aiheuttaa oikosulun akkuihin, joka on myös paloturvallisuusriski." Digidii.com

Samaan tapaan neuvoo myös Varta.consumer.fi