Missä päin Suomea on eniten Miettistä ja mistä sukunimi on peräisin?

Kysytty

Missä päin Suomea on eniten Miettistä ja mistä sukunimi on peräisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eniten Miettisiä on Pohjois-Savossa, ja erityisesti Kuopion seudulla. Myös Etelä-Karjalassa nimi on yleinen.

Tuomas Salsteen sukunimi-infosta löytyy karttoja Miettisten asuin- ja synnyinpaikoista vuosien varrelta: https://www.tuomas.salste.net/suku/nimi/miettinen.html

Miettinen nimen alkuperästä on monta teoriaa. Saulo Kepsun väitöskirjan (1981) mukaan Miettinen ja Miettunen nimet pohjautuvat muinaissuomalaiseen yksilönnimeen Mielitty, Mielittu. Kepsu tuo todisteiksi asutusnimet Miettilä, Miettula ja Miettylä. Kustaa Vilkuna on pitänyt mahdollisena, että Miettinen juontuu vanhasta Klemetin puhuttelumuodosta, Klemétistä. Tällä kannalla on myös Viljo Nissilä (1976), joka on arvellut myös, että osa Mietti-nimistä voi selittyä ruotsalaisesta smed, eli seppä-sanasta.  A.V. Forsman on katsonut, että Mietti on voitu antaa lapselle ”mieleen johdattamaan miehuutta, miehen avuja ja miehen toimia”.

Stoebke (1964) on maininnut vuodelta 1390 olevan nimen Methe van Cautele ja verrannut sitä henkilönnimiin Mede, Mety, Medo ja Miettuinen. Hänen mukaansa nimet Methe ja Mey ovat balttilaisperäisiä tai muinaissaksan nimestä Mieto johtuvia. Nissilä (1980) on myös tuonut Mietoisten pitäjän nimen ja Mieto-sukunimen yhteydessä esiin tämän muinaissaksalaisen nimen.

Kepsu on arvellut Miettinen nimen vanhan keskuksen olleen Suur-Jääski, jossa v. 1562 oli Joutsenon Mietinsaaressa 15 ja Rautjärven Miettilässä 14 Miettinen-nimistä isäntää. Täältä nimi olisi Kepsun mukaan kulkeutunut Savoon, jossa Miettisiä oli 1500-luvulla Vehmersalmen tienoilla. Myös perimätieto tukee tätä teoriaa. Myös Laatokan luoteisrantojen ja Pohjois-Karjalan Miettisten on Kepsu otaksunut olevan alun perin suurjääskeläisiä.

Nykyään Miettinen on yksi Suomen tavallisimmista (avoindata.fi-sivuston mukaan 37. yleisin sukunimi 19.8.2020) sukunimistä.

Lisätietoa nimien alkuperästä:

Mikkonen, Pirjo: Sukunimet (Otava 2000)

Uusi suomalainen nimikirja (Otava 1988)

Sirkka Paikkalan artikkeli Mietitäänpä Miettisiä myös täältä:

http://www.genealogia.fi/nimet/nimi36es.htm