Missä päätetään, mitkä Aku Ankka -tarinat julkaistaan Suomessa? Olen nimittäin tutkinut, mitkä erään tietyn tarinasarjan tarinat on julkaistu Suomessa ja mitkä…

Kysytty

Missä päätetään, mitkä Aku Ankka -tarinat julkaistaan Suomessa? Olen nimittäin tutkinut, mitkä erään tietyn tarinasarjan tarinat on julkaistu Suomessa ja mitkä ei. Olikohan niin, että Suomessa näistä oli julkaistu vain suunnilleen puolet, mutta Tanskassa taisi olla kaikki ja Ruotsissa ainakin useimmat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aku Ankka -lehdessä julkaistavien tarinoiden perustuotannosta vastaa tanskalainen Egmont-konserni. Suomalaisen Aku Ankka -lehden toimitus valitsee tarjotusta tuotannosta meillä julkaistavat tarinat. Ylen jutussa vuodelta 2015 todetaan, että Suomen Aku Ankan toimitus hylkää noin neljänneksen Egmontin tarjoamasta tuotannosta. Syynä tälle on suomalaisten lukijoiden tarkka maku. Väkivaltaiset ja oudot tarinat eivät ole suomalaisten lukijoiden mieleen ja virheet tai hahmojen epäluonteenomainen käytös saavat meikäläiseltä lukijakunnalta helposti kritiikkiä. Muissa pohjoismaissa tarinoita ei seulota yhtä tarkasti kuin Suomessa, vaan tanskalaisesta tarjonnasta julkaistaan suurin osa sellaisenaan.

https://yle.fi/uutiset/3-8154127

Tietoa suomalaisesta akkarista löytyy myös muun muassa wikipediasta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Aku_Ankka_(lehti)