Missä Muumi-televisiosarjan jaksossa Muumipeikko sanoo, että "Miten voi olla jano vaikka on juonut koko yön"? Entä mitä Muumipeikko on kyseisessä jaksossa koko…

Kysytty

Missä Muumi-televisiosarjan jaksossa Muumipeikko sanoo, että "Miten voi olla jano vaikka on juonut koko yön"? Entä mitä Muumipeikko on kyseisessä jaksossa koko yön juonut ja miksi hänellä on kuitenkin yhä jano?

Entä onko totta, että siinä samassa Muumi-televisiosarjassa Pikku Myy ehdottaa Nuuskamuikkuselle, että "Ruvettaan seurustelmaan"? Jos on, niin miksi ihmeessä Myy ehdotti Nuuskamuikkuselle seurustelemista, kun Myy on kuitenkin Nuuskamuikkusen siskopuoli, koska heillä on sama äiti, mutta eri isät? Tuskin edes Muumilaaksossa sukulaiset saavat seurustella keskenään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alunperin Muumin repliikki koko yön juomisen jälkeisestä janosta löytyy Tove Janssonin sarjakuvatarinasta Muumipeikko ja pyrstötähti (varhaisempi suomennos tarinasta ilmestyi nimellä Pyrstötähti). Tässä tarinassa nautitaan palmuviiniä. Samaa juomaa tarjoillaan myös kirjassa Muumipeikko ja pyrstötähti - joskin paljon kohtuullisemmin: Muumipappa kaataa lasilliset itselleen, Muumimammalle ja kotinsa menettäneelle Piisamirotalle. Televisiosarjaa ei valitettavasti ollut ulottuvillani.

Tieto Pikku Myyn ja Nuuskamuikkusen sukulaisuudesta perustuu kirjaan Muumipapan urotyöt. Televisiosarjassa ei kirjallisista ja verkkolähteistä löytämieni mainintojen perusteella viitata tähän sukulaisuussuhteeseen lainkaan, joten on mahdollista, että sarjan tekijät eivät ole ottaneet sitä lainkaan huomioon käsikirjoitusta laatiessaan. Voi toki olla niinkin, että Pikku Myyn ehdotuksella on haluttu korostaa hahmon radikaalia ja totutuista tavoista piittaamatonta luonnetta.

31 ääntä

Kommentit

Rakastumisessa on enemmän vaihtoehtoja kuin vain 'vastakkainen sukupuoli', huom :)
Varsinkin kun Tove Janssonin kirjoista puhutaan.