Missä lehdessä on hiljattain (tällä viikolla?) ollut lyhyt juttu tutkimuksesta, jossa todettiin kaikenlaisen puuhastelun pitävän ihmisen terveempänä pidempään?…

Kysytty

Missä lehdessä on hiljattain (tällä viikolla?) ollut lyhyt juttu tutkimuksesta, jossa todettiin kaikenlaisen puuhastelun pitävän ihmisen terveempänä pidempään? Todettiin että harrastuksen ei tarvitse olla "suurta kulttuuria" vaan jopa marjastus pidentää ikää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on luultavasti Helsingin Sanomissa maanantaina 23.4. ollut juttu: Ryhmätoiminta tuo vanhuksille pidempää ikää ja terveyttä. Kyseessä on Raha-automaattiyhdistyksen tuella 2002-2006 tehty tutkimus. Tässä jutussa oli tosiaan kyse ryhmien toiminnasta, mutta todettiin, että mikä tahansa toiminta (taidetta, liikuntaa, keskusteluja) pitää yllä toimintakykyä ja elämänlaatua.