Missä Kuikka Koponen on syntynyt?

Kysytty

Missä Kuikka Koponen on syntynyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lauri Simonsuuri kertoo artikkelissaan "Silmänkääntäjiä" Kuikka-Koposesta,porvarilliselta nimeltään Abel Koponen, että hän tarinoiden
mukaan on ollut Suomen kuuluisin silmänkääntäjä ja tunnettu kansanparantaja.
Hän syntyi vuonna 1833 Leppävirroilla - eräiden tietojen mukaan Heinävedellä -
ja kuoli Jäppilässä (tai Säämingissä) vuonna 1890. Tieto on Suomen sanasta. Kansalliskirjallisuutemme valiolukemiston 19. osasta sivulta 538. Tämä Lauri Simonsuuren artikkeli on alunperin ollut Helsingin Sanomissa 12.2.1956. Aini Rössi puolestaa kertoo kirjassaan "Kuikka Koponen. Konstikas kujeilija"(1979) Kuikka-Koposen syntyneen 1.12.1833 Lepävirran pitäjän Varistaipaleen kylässä.
Kumpi tieto on oikeampi? Kansatieteilijä Lauri Simonsuuren kirjoitus on asiantuntijan, mutta se on varhaisempi. Oman kirjansa esipuheessa Aini Rössi kertoo saaneensa apua Suomen Kirjallisuuden Seuran arkistosta, Savon Maakunta-arkistosta ja Savonlinnan pääkirjastosta sekä Säämingin kirkkoherranvirastosta.

10 ääntä

Kommentit

Kuikka-Koposen syntymää koskevista tiedoista molemmat ovat oikein, mutta Rössin tietoja voidaan pitää oikeampina. Leppävirran seurakunnan syntyneiden luettelosta käy ilmi, että Abel Koponen on syntynyt 1.12.1833 Varistaipaleen kylässä. Vanhemmat ovat talollinen Sigfid Koponen ja Helena Lappalainen. Varistaipaleen kylä kuului tuolloin Leppävirran pitäjään, mutta 1860-luvulla pitäjähallinnon järjestelyissä kylä tuli kuulumaan Heinäveteen ja kuuluu siihen edelleen.

Kuikka Koponen kuoli Jäppilässä Yömäellä ja on haudattu Jäppilän hautausmaalle. Hauta on tarkoitus merkitä

Vuonna 2022 Kuikka-Koposesta ja hänen esikuvastaan Aapeli Koposesta on ilmestynyt historiaelämäkerta Silmänkääntäjä : Kuikka-Koposen elämä ja legenda.