Otsikko
Missä kirkossa/luostarissa/palatsissa Johannes Kastajan päätä säilytettiin Bysantin aikana? (Käsittääkseni jossain Konstantinopolissa se oli.) Entä nykyään?

Kysytty

Missä kirkossa/luostarissa/palatsissa Johannes Kastajan päätä säilytettiin Bysantin aikana? (Käsittääkseni jossain Konstantinopolissa se oli.)
Entä nykyään?

Vastaus

Vastattu

Johannes Kastajan pään vaiheista ei ole varmaa tietoa, ja perimätieto kertoo eri versioita tapahtumista. On olemassa ainakin neljä reliikkiä, joiden uskotaan olevan Johannes Kastajan pää.

Perimätiedon mukaan pää löytyi Jerusalemista Herodeksen palatsin viereltä. 300-luvulla kaksi pyhiinvaellusmatkalla Jerusalemissa olevaa munkkia löysivät pään ja lähtivät kuljettamaan tätä kotimaahansa. Sen jälkeen pään vaiheista on kaksi erilaista traditiota. Ensimmäisen mukaan munkit veivät pään mukanaan Kilikiaan, josta se oli määrä siirtää Konstantinopoliin. Sattuneesta syystä pää kuitenkin jäi Bitynian Panteikhioniin, jossa se säilyi, kunnes keisari Teodosios Suuri (379–395) nouti pään ja kuljetti sen Hebdomonin kirkkoon Konstantinopoliin.

Toisen tradition mukaan päätä ei viety Kilikiaan vaan Syyrian Emesaan. Kerrotaan, että munkit kohtasivat matkallaan emesialaisen savenvalajan, joka otti pään ja vei sen mukanaan kotikaupunkiinsa. Pää siirtyi omistajalta toiselle, kunnes se unohdettiin erääseen luolaan lähelle Emesaa. Pää löydettiin uudestaan 450-luvulla ja Piispa Uranios asetti sen Emesan katedraaliin. Keisari Mikael II:n (842–867) kaudella se siirrettiin Bysantin valtakunnan pääkaupunkiin Konstantinopoliin. Kerrotaan, että päätä säilytettiin ainakin jonkin aikaa myös Pyhän Johanneksen edelläkävijän luostarissa Stoudiosissa.

Nykyään Johannes Kastajan pääksi uskottuja reliikkejä säilötään ainakin Ranskan Amiensissa, Ensimmäisen Pyhän Sylvesterin basilikassa Roomassa, Residenz museossa Münchenissä, sekä Umaijadi-moskeijassa Damaskoksen vanhassakaupungissa Syyriassa.

https://ort.fi/pyhan-profeetan-ja-edellakavijan-johannes-kastajan-kunni…
https://www.ortodoksi.net/index.php/Johannes_Kastajan_kunniallisen_p%C3…
https://aleteia.org/2021/10/06/the-four-heads-of-john-the-baptist/
https://www.thebyzantinelegacy.com/stoudios