Missä kirjassa naiset ovat huonekaluja mm. pöydän jalkoina. He toimivat kuin muotimalleina, joita asiakkaat voivat tilata kotiinsa.

Kysytty

Missä kirjassa naiset ovat huonekaluja mm. pöydän jalkoina. He toimivat kuin muotimalleina, joita asiakkaat voivat tilata kotiinsa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nerokkaat kollegani keksivät ehdottaa José Carlos Somozan teosta Clara ja varjot (Like, 2004). Siinä ihmisiä muokataan esiintymään taideteoksina. Kirjassa on viittauksia myös "artesaniaan", koristeina, liikkuvina tarvekaluina tai käyttöesineinä työskenteleviin ihmisiin. Ihmisesineet on tekstissä kirjoitettu isoin alkukirjaimin. Kirjan perään on kyselty Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa aiemminkin:
https://www.kirjastot.fi/kysy/etsinnassa-kirja-mika-kirjoitettu-ehka?la…

Toinen esiin noussut teos on Juhani Peltosen Salomo ja Ursula (WSOY, 1967), tämä kuitenkin kuulemma huonekalujen osalta, muotimalleista ei muistelijalla ollut mielikuvaa.