Missä kaupungissa oli ensimmäinen kahvipaahtimo?

Kysytty

Missä kaupungissa oli ensimmäinen kahvipaahtimo?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ensimmäisen myymälän yhteydessä toimivan paahtokoneen otti käyttöön helsinkiläinen kauppias C.F. Blomberg vuonna 1883 ja ensimmäisen varsinaisen kahvipaahtimon aloitti kauppahuone Gustav Paulig vuonna 1904.

Sipilä, Jorma. Yhä Jalompaa Kahvijuomaa!: Suomen Kahvi- Ja Vastikepaahtimot Sekä Sikuritehtaat. Helsinki: Edita, 2007.

https://akaansipila.yhdistysavain.fi/?x118281=172992

"Blombergin paahtimoa seurasi pienpaahtimoiden aalto vuosisadan ensimmäisinä vuosina, kun kahvikauppojen yhteyteen alettiin perustaa omia paahtimoita. Valtaosa niistä paahtoi kahvia omille asiakkailleen. Ensimmäinen ensisijaisesti jälleenmyyjille suunnattu paahtimo perustettiin 1904."

Nieminen, Petri, Terho Puustinen, Laura Arvela, ja Satu Kontinen. Kahvi: Suuri Suomalainen Intohimo. Helsinki: Tammi, 2014.

Gustav Paulig perusti Pohjoismaiden ensimmäisen kahvipaahtimon Helsingin Katajanokalla sijaitsevaan varastorakennukseen.

https://www.paulig.fi/yritys/pauligin-historia