Missä ja minkä ikäiset haukiputaalaiset lapset kävivät koulua noin 1917-luvulla? Mitä oppiaineita opetettiin? Oliko joka aamu aamuhartaus? Kuinka moni lapsi…

Kysytty

Missä ja minkä ikäiset haukiputaalaiset lapset kävivät koulua noin 1917-luvulla? Mitä oppiaineita opetettiin? Oliko joka aamu aamuhartaus? Kuinka moni lapsi kävi koulua tuolloin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuonna 1917 Haukiputaalla toimivat Asemakylän, Pohjois-Kellon, Putaan, Kirkonniemen, Jokikylän koulu, Keski-Kellon, Etelä-Kellon ja Sahankylän koulut.

Kansakoulun alkaessa ensimmäistä kertaa 1875 oppilaita oli 50, joiden joukossa jopa 17-vuotiaita. Kevätlukukaudella oppilaita oli jo 73. Kyseisenä vuonna opetettiin uskontoa, kirjoitusta, laskentoa, maantietoa, suomea (lukemista), laulua ja käsitöitä. Kuitenkin ainakin lukemistunteja on käytetty läksyjen kirjoittamiseen, sillä muita oppikirjoja kuin raamatunhistoria ja katkismus ei ollut.

Tietoja kouluoloista 1900-luvun alussa löytyy seuraavista julkaisuista:
- Jaakko Jussila: Silmäys Haukiputaan kunnan kansakoulujen vaiheisiin vuosina 1875-1925 (1925)
- Koulutaival: Haukiputaan kunnan koululatoksen vaiheita vv. 1875-1975 (1975)
- Jouko Vahtola: Haukiputaan seurakunnan historia (1980)
- Välähdyksiä Haukiputaan kouluista: Haukiputaan koululaitoksen 125-vuotisjuhlajulkaisu (2000)
- Sahankylästä Asemakyläksi: Haukiputaan Asemakylän historia (2011)

Haukiputaan koulujen historiaa sivutaan myös tässä
Pohjois-Pohjanmaan rakennettu kulttuuriympäristö 2015 -julkaisussa http://www.pohjois-pohjanmaa.fi/file.php?4193