Missä ja milloin Tove Jansson syntyi? Mikä oli hänen lapsuuden koti eli missä hän vietti lapsuutensa? Janssonin perheestä olisi myös hyvä saada tietoa.

Kysytty

Missä ja milloin Tove Jansson syntyi? Mikä oli hänen lapsuuden koti eli missä hän vietti lapsuutensa? Janssonin perheestä olisi myös hyvä saada tietoa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tove Marika Jansson syntyi 9.8.1914 Helsingissä ja kuoli 27.6.2001 samoin Helsingissä. Hänen isänsä oli helsinkiläinen kuvanveistäjä Viktor Jansson ja äiti tukholmalainen piirtäjä Signe Hammarsten-Jansson. Myöhemmin Tovelle syntyi vielä kaksi veljeä, Per Olov ja Lars. Perhe asui Toven lapsuuden ja nuoruuden ajan Helsingin Katajanokalla. Tove vietti lapsena paljon aikaa myös Ruotsissa äidinpuoleisten sukulaistensa luona.

Lisää tietoa mm. seuraavista läheteistä:

- Wikipedia: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tove_Jansson
- Suomalaisia kirjailijoita (toim. Juhani Kohonen ja Risto Rantala) 2004
- Jansson, Tove: Kuvanveistäjän tytär, 2002